Leiden European City of Science

In 2022 was Leiden de European City of Science. Leiden presenteerde gedurende het jaar een publieksprogramma boordevol wetenschap, kennis, kunst en kunde voor iedereen met een nieuwsgierige geest. Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) organiseerde een uitgebreid programma met activiteiten rond het thema Leiden European City of Science 2022. Er werden tentoonstellingen, wandelingen, blogs, podcasts, boekensalons en talkshows voor het publiek gemaakt, waarbij natuurlijk stukken uit Bijzondere Collecties centraal stonden.

Detail van het doek op de gevel Universiteitsbibliotheek voor het themaprogramma 'Leiden European City of Science'. Het betreft een artistieke bewerking van het manuscript waarin Christiaan Huygens (1629-1695) zijn ontdekking de ringen van Saturnus beschrijft (1656-1683), HUG 5, fol. 50 verso.

Tentoonstelling Books that made History

In 2022 maakten we twee tentoonstellingen rond het thema Leiden City of Science. Op woensdag 22 juni om 19.00 uur opende in het Rijksmuseum van Oudheden de tentoonstelling Books that made History. In deze tentoonstelling was een keuze van 25 boeken gemaakt, die een sterke band hebben met de academische geschiedenis van de stad Leiden, vanaf de oprichting van de universiteit in 1575 tot op heden. Alle boeken waren afkomstig uit de collectie van de UBL. Het ging in deze expositie om boeken die een blijvende impact hebben gehad op onze wetenschap en cultuur, en die tot op de dag van vandaag nog steeds relevant zijn. Bij deze tentoonstelling verscheen de publicatie Boeken die geschiedenis schreven.

Sterrenkaart - Platte globus op alle polushooghten seer siesntigh voor stuerlieden (1684)

Tentoonstelling Maps that made History

In het najaar verscheen het boek Kaarten die geschiedenis schreven. Het boek is ook in het Engels verkrijgbaar onder de titel Maps That Made History. Tegelijkertijd opende een tentoonstelling in Museum Volkenkunde, waar een grote verscheidenheid aan spraakmakende kaarten van over de hele wereld uit de collecties van de UBL werden getoond. De verschillende kaarttradities gaven een blik op de wereld vanuit verschillende perspectieven. Een kaart is altijd een vereenvoudiging van de werkelijkheid, waarbij verkleind, vervormd en geselecteerd wordt. Hiermee kan het kaartbeeld gemanipuleerd worden. De nadruk in de tentoonstelling lag op dit gebruik van kaarten als machtsmiddel.

Kester Freriks gastschrijver

Natuurschrijver Kester Freriks, tevens verbonden aan NRC Handelsblad, was aangesteld als gastschrijver bij de UBL. Aan de hand van bijzondere grenzen op oude landkaarten ging Freriks samen met Martijn Storms, conservator Kaarten & Atlassen, op zoek naar de sporen van deze grenzen in de cultuurgeschiedenis én in het Nederlandse landschap. Het resultaat van de samenwerking tussen schrijver en conservator werd beschreven in het boek Grensverkenningen. Langs oude grenzen in Nederland, dat in juni 2022 verscheen.

Leidse persgeschiedenis

Met Jaap de Jong, hoogleraar Journalistiek en nieuwe media aan de Universiteit Leiden, organiseerde we een onderzoek- en onderwijsproject rond de Leidse persgeschiedenis. Er werd met studenten een online tentoonstelling gemaakt en er verscheen een gedrukte krant die als bijlage bij het Leidsch Dagblad werd verspreid. Daarnaast werd op 3 november in de UB een symposium en de jaarlijkse P.J. Blok-lezing georganiseerd.

Paul Ehrenfest, Paul junior en Albert Einstein in Leiden (1920)

De Boekenwereld

Eind 2021 verscheen een Leids themanummer van het publiekstijdschrift De Boekenwereld, dat dit keer aan  ‘Wetenschappers op reis’ was gewijd. Diverse Leidse onderzoekers en conservatoren schreven artikelen over middelnederlandse handschriften, Javaanse reisverhalen, een botanicus in de tropen, een zeereis naar Indië, foto’s van de Snelliusexpeditie en Leiden als wetenschapscentrum voor buitenlandse bezoekers. In juni 2022 verscheen weer een Leids themanummer van het tijdschrift met als thema ‘De rol van de uitgever in de productie van kennis’.

Tekening van planten uit 'Het Amboinsche Kruidboek' (1741-1750) van Georg Everhard Rumphius (1627-1702)

Blogs en uitzendingen

Op het Leiden Special Collections Blog publiceerden conservatoren en gastauteurs maandelijks een blogbericht over een onderwerp met betrekking tot Leiden City of Science. Daarnaast vertelden conservatoren met hun gasten in de talkshows Van kluis naar kussen over de collecties en het gebruik in onderwijs en onderzoek. In de boekensalons kwamen recente boeken ter sprake. Naast gesprekken met de auteurs toonden conservatoren bijbehorende stukken. Tot slot gingen Leidse onderzoekers in een nieuwe serie podcasts aan de hand van stukken uit de Bijzondere Collecties in gesprek over de wetenschap.

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van de activiteiten rond de bijzondere collecties? Abonneer u op onze mailinglijst. U ontvang dan voor alle activiteiten een digitale uitnodiging.

Bijzondere collecties

De UBL beheert bijzondere collecties van nationaal en internationaal belang. Het behoud van dit cultureel erfgoed krijgt veel zorg, net als de beschikbaarstelling ervan aan studenten en onderzoekers. Door het organiseren van themaprogramma’s als ‘Leiden City of Science’- en eerder de themaprogramma’s ‘Voorbij de inhoud’ en ‘Onderdrukking en Vrijheid’ en ‘Universiteit en Studentenleven’ - wordt het belangstellende publiek in contact gebracht met de stukken uit de Bijzondere Collecties en wordt het gebruik ervan op een nieuwe manier gestimuleerd.

Academiegebouw Universiteit Leiden (BI-B-FM-116-31)