Workshops en evenementen

Het Centre for Digital Scholarship verzorgt training, workshops en presentaties voor medewerkers van de Universiteit Leiden, waarin de vele uiteenlopende kanten van digital scholarship aan bod komen.

We hebben een aanbod van online en 'live' workshops en trainingen.

Als een trainingsessie uitvalt, bieden we ondersteuning via e-mail of een conference call om vragen af te handelen die niet kunnen wachten.

U kunt een afspraak maken om een passende oplossing te zoeken via ons emailadres: cds@library.leidenuniv.nl

Bijeenkomsten en training: evenementenkalender

In de agenda van de bibliotheek staan aankondigingen voor al onze bijeenkomsten.

Hieronder een selectie uit onze evenementenkalender van recente bijeenkomsten en evenementen die nog op de rol staan:

Open voor alle medewerkers

• How to write a Data Management Plan workshop (in English): algemene, praktische workshop van 2.5 uur. Deelnemers leren over nut en noodzaak van een datamanagementplan en hoe het Leidse universitaire template kan worden ingevuld; na afloop zijn zij gestart met hun eigen DMP en in staat het zelf verder uit te werken.
  • VENI-datamanagementparagraaf: in samenwerking met LURIS verzorgen we infomatie over en uitleg bij de de door subsidieverstrekker NWO vereiste datamanagementparagraaf in VENI onderzoeksvoorstellen.

• Eendaagse FAIR-ification workshop: deelnemers werken met hun eigen data en gebruiken na een uitleg diverse tools om deze data FAIR te maken: findable, accessible, interoperable and reusable.

In samenwerking met faculteiten

• Maatwerktrainingen datamanagement voor PhD studenten bij faculteiten of instituten.
    Deze bijeenkomsten worden in samenwerking met onderzoekers van de specifieke disciplines speciaal afgestemd op de groep PhD studenten.

• Eenmalige on topic colleges voor Honours/Master studenten.

• Faculty of Science PhD Day 2019: twee workshops/discussies van een uur voor maximaaal 30 PhD studenten:
    • Let your research bloom: practical steps for FAIR data (Een praktische en laagdrempelige benadering van het wat, waarom en hoe van datamanagement ).
    • Open Science Opens Careers (Wat betekent Open Science? Wat heb ik er aan en hoe kan ik aanhaken?)
  • Computational analyses of text-based digital archives - onderdeel van het China Seminar
  • Workshops van een dag over Open Science en FAIR data voor jonge onderzoekers in het Marie Curie ITN project "Mediating Islam in the Digital Age".
  • Thematische lunchbijeenkomsten bij het Dual PhD Centre over datamanagement en Open Access.
  • Maatwerkworkshops over technieken uit de digital humanities, datamanagement en open access zijn onderdeel van de zogenaamde Library PhD Skills Sessions voor het Leiden Institute for Area Studies (LIAS).

Meer weten en achtergrondinformatie

Het CDS biedt aan de ene kant faculteits- of instituutsgebonden sessies die zijn toegespitst op vakspecifieke onderwerpen en die van belang zijn voor het onderzoek van een bepaalde discipline; aan de andere kant houden we ook algemenere bijeenkomsten die open staan voor een breder publiek, waarbij voorbeelden en toepassingen worden aangehaald uit meedere vakgebieden.

Algemene trainingen en evenementen vinden regelmatig plaats en staan open voor alle medewerkers.

Op verzoek van faculteiten organiseren wij workshops en bijeenkomsten in samenwerking met medewerkers van de betreffende faculteit, zodat de onderwerpen goed aansluiten bij de behoefte en interesse van de deelnemers. Deze bijeenkomsten zijn maatwerk en wij zijn flexibel in onze opzet:  een volledig dagprogramma, wekelijkse sessies, een korte lunchbijeenkomst, een hands-on workshop, of een bijdrage aan een vergadering; het is mogelijk om samen te komen in bibliotheek of bij de faculteit. Om de boodschap optimaal over te brengen werken we graag samen met medewerkers van de instituten, die een eigen bijdrage leveren.

Neem contact met ons op voor vragen en verzoeken om informatie of een bijeenkomst of om een op maat gemaakt programma te bespreken: cds@library.leidenuniv.nl.