Collecties

De UBL-collecties ondersteunen onderzoekers en studenten van de Universiteit in onderwijs en wetenschap.

De UBL collectioneert, beschrijft, bewaart en biedt toegang tot een rijke variëteit aan wetenschappelijke publicaties ter ondersteuning van onderzoek en onderwijs aan de Universteit.

De UBL beheert meer dan 5 miljoen papieren boeken, bijna anderhalf miljoen e-books en honderden databases, electronische naslagwerken en digitale tekst- en beeldcollecties. Bibliotheekgebruikers hebben de beschikking over een groeiend aantal full text electronische tijdschriften waaruit zij bijna 3,5 miljoen tijdschriftartikelen per jaar downloaden. Met meer dan 25.000 papieren en 90.000 digitale aanwinsten per jaar blijft de ook boekencollectie van de bibliotheek in rap tempo groeien.

Zwaartepunten

Van bijzonder belang zijn de collecties met betrekking tot talen en culturen van Zuidoost Azië, Caraïben en Midden Oosten, Natuurwetenschappen, Internationale betrekkingen, Recht en politieke theorie, Europese geschiedenis (kunstgeschiedenis, kolonialisme, geschiedenis van de wetenschap, cartografie, pamfletten en geschiedenis van godsdiensten en filosofie) en Europese talen (Italiaans, Engels, Slavische talen en Nederlands).

De collecties van de UBL reiken van middeleeuwse gebedenboeken tot getaltheorie en van digital born fotografie tot rechtsliteratuur. De collecties vormen zo een onuitputtelijke bron van onderzoek voor vele verschillende vakgebieden.