Durable Access to Book Historical data

Van een wetenschappelijk archief naar Linked Open Data

Het project “Durable Access to Bookhistorical data” omvat de conversie van een born-digital wetenschappelijk archief naar een gestructureerde dataset, die georganiseerd en gepubliceerd kan worden volgens de principes voor FAIR data management.

Paul Hoftijzer, hoogleraar boekgeschiedenis, heeft gedurende meerde decennia van boekhistorisch onderzoek een veelomvattend archief samengesteld. Deze collectie bevat gedetailleerde beschrijvingen van personen, organisaties en gebeurtenissen, die belangrijk waren voor de vroegmoderne boekindustrie in Leiden.

Om de toegankelijkheid van deze collectie te verzekeren en hergebruik van de dataset te faciliteren, heeft het CDS het archief geconverteerd naar gestructureerde Linked Open Data. Hierdoor is het mogelijk om kwantitatief onderzoek uit te voeren op de dataset, wat kan bijdragen aan het duiden van bredere historische patronen.

Op onze blog Digital Scholarship@Leiden leggen we meer uit over de techniek achter het project.