Bekendmaking winnaars fellowships Scaliger Instituut (1ste ronde)

Met steun van uitgevers en particuliere stichtingen verwelkomen de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en het Scaliger Instituut circa 15 tot 20 Fellows en gastonderzoekers per jaar om materiaal in de Bijzondere Collecties te raadplegen en te onderzoeken. Ook dit jaar ontving het Scaliger Instituut aanvragen van binnen- en buitenlandse inzenders voor een Fellowship.

Uit de inzendingen zijn de volgende aanvragen bekroond:

Brill Fellowship

Irna Kozmanova (Charles University, Prague, Faculty of Arts, Department of Germanic Studies Assistant professor, Head of the Dutch Section):
Studeren in het buitenland wanneer het land van herkomst of gastland verdwijnt. De uitvoering van de culturele overeenkomst tussen Tsjechoslowakije en Nederland aan de Rijksuniversiteit Leiden 1938–1940.

Lukáš Felbr (Charles University, Prague, Faculty of Arts, Department of Germanic Studies):

Kelvin Ng (Department of History, Yale University USA):
Vernacular Equality: Migration and Resistance in the Indian Ocean, c. 1920-1940

Van de Sande Fellowship

Erik-Jan Bos (Erasmus School of Philosophy, Erasmus Universiteit):
An unknown manuscript of Descartes’ Trait
é de l’homme.

Isaac Alfred Ailion Fellowship

Arlette Kouwenhoven (Independent scholar):
A New Biography of Philipp Franz von Siebold.

Lingling Wiyadharma Fellowship

Ilham Nurwansah (Center for the Study of Islam and Society (PPIM), Syarif Hidayatullah Jakarta State Islamic University (UIN) Jakarta, Indonesia):
Renewing the Catalogue of Sundanese Manuscripts: Leiden University Library Collection.

Mohammad Refi Omar Ar Razy (Padjadjaran University, Sumedang, Indonesia):
Tracing back of Hosein Djajadiningrat’s Ideas and his Intellectual Interaction in the Colonial Period.

Muhammad Haidar Izzuddin (alumnus Universitas Indonesia):
Catalogue of Ulu manuscripts in the Special Collection of Leiden University: A Further Contribution to Uluan Manuscript Research.

Scaliger Instituut

Het Scaliger Instituut, opgericht door de UBL en de Faculteiten Letteren, Theologie en Wijsbegeerte (nu de Faculteit der Geesteswetenschappen) ter gelegenheid van het 425-jarig bestaan van de Universiteit Leiden in juni 2000, stelt zich tot doel het gebruik van de Bijzondere Collecties van de UBL in zowel onderwijs als onderzoek te stimuleren. Het Scaliger Instituut biedt onderzoekers verschillende onderzoeksbeurzen, sommige binnen breed domein, zoals de Brill Fellowship, en andere binnen specifieke onderzoeksgebieden, zoals de Isaac Alfred Ailion Fellowship en de Lingling Wiyadharma Fellowship. Elsevier biedt ook een Fellowship for Digital Scholarship aan, gericht op onderzoek in de omvangrijke Leidse Digitale Collecties.

Wij danken alle sponsoren uit deze 1ste ronde van fellowships: uitgeverij Brill, het Van de Sande Fonds het Lingling Wiyadharma Fonds en de Isaac Alfred Ailion Foundation.

Wij hebben inmiddels de 2de ronde van applicaties geopend (deadline: 1 september 2023) voor het: