Subject guide

Griekse en Latijnse taal en cultuur

Overzicht van databases, naslagwerken en websites voor onderzoek in de klassieke oudheid

Oude geschiedenis
Nadruk op Griekse godsdienstgeschiedenis, de sociaal-economische geschiedenis van Romeinse republiek en keizerrijk, Griekse epigrafiek en Klein-Azië.
(Neo-)Latijnsetaal- en letterkunde
Voor taalkunde aanschaf voor taalverwerving; voor letterkunde aanschaf van (kritische) tekstedities, commentaren op en studies over auteurs. Nadruk op retorica & esthetiek, drama, epos, lyriek & elegie en historiografie. Bij Neolatijnse letterkunde ligt de nadruk op poëzie en wetenschappelijke literatuur van de 14e tot de vroege 16 eeuw in de Lage Landen, Duitsland en Italië
Griekse taal- en letterkunde
Voor taalkunde aanschaf op het gebied van syntaxis & tekstlinguïstiek, semantiek & lexicografie en de geschiedenis van de taalkunde, voor letterkunde worden aangeschaft (kritische) tekstedities, commentaren op en studies over auteurs, met een nadruk op epos, drama, historiografie, redenaars en filosofische en wetenschappelijke literatuur.

De papieren collectie bevindt zich in de Universiteitsbibliotheek. Veel boeken staan in het gesloten magazijn en kunnen via de Catalogus worden aangevraagd en uitgeleend.

Naslagcollectie op de studiezaal

De naslagcollectie staat op de eerste verdieping in studiezaal 5 (Grieks en Latijn) en 6 (Papyrologie en resterende collectie Latijn). De doorgang tussen de zalen is afgesloten, voor zaal 6 is het nodig om te lopen. Een zeer omvangrijke onderzoekscollectie op het gebied van de Griekse en Demotische papyrologie bevindt zich op de studiezaal van het Papyrologisch Instituut.

De naslagcollectie op de eerste verdieping bestaat uit ca. 8000 werken op het gebied van de klassieke taal- en letterkunde en de klassieke oudheid. De nadruk ligt op Griekse en Latijnse taal- en letterkunde. Daarnaast zijn op de eerste verdieping ook studies te vinden op het gebied van de Oude Geschiedenis en Archeologie, met name epigrafie.

Werken uit de naslagcollectie worden niet uitgeleend, maar kopiëren of scannen is wel mogelijk.

De collectie bestaat uit:

• (Naslag)werken en bibliografieën per onderwerp
  • Primaire en secundaire literatuur voor Griekse en Latijnse auteurs
  • Loeb Classical Library

De naslagcollectie is geordend via de Library of Congress Classification (LCC). Titels op het gebied van de Klassieke Talen en Culturen staan meestal in de volgende rubrieken:

B   Classical Philosophy
CC    Archeology
CN    Epigraphy
CJ    Numismatics
DE 1-100 Mediterranean Region. Greco-Roman World
DF 1-500 Ancient Greece
DG 1-400  Ancient Italy. Rome to 476
N   Art of the Classical Period
PA 1-8595 Classical Languages and Literatures

Collectie op de studiezaal Papyrologie

In studiezaal 6 op de eerste verdieping is de bibliotheek van het Papyrologisch Instituut. Hier staat een collectie op het gebied van de documentaire Griekse papyrologie, zoals tekstuitgaven van Griekse papyri en ostraka en secundaire literatuur. Let op: de collectie van het Papyrologisch Instituut volgt apart van de bibliotheekcollectie de LCC.

Papieren tijdschriften

Lopende jaargangen van tijdschriften op het gebied van de klassieken waarvan geen digitale versie beschikbaar is zijn geplaatst in de ronde tijdschriftenkasten bij de entree van studiezaal 6. Oudere jaargangen van tijdschriften staan in het gesloten magazijn en zijn op te vragen via de Catalogus.

Bezoek de databases voor klassieke talen en oudheid in de catalogus.

Naar de catalogus

L’Année Philologique is de compleetste bibliografie op het gebied van de klassieke oudheid.

Woordenboek Latijn-Nederlandsis de digitale editie van Pinksters woordenboek, het meest recente woordenboek Latijn.

Neue Pauly is de encyclopedie voor alle aspecten van de klassieke oudheid.

Loeb Classical Library: edities van Griekse en Latijnse teksten, gepresenteerd met een Engelse vertaling en commentaren

Library of Latin Texts is het gezagwekkende Latijnse tekstcorpus, met vrijwel alle klassieke teksten digitaal doorzoekbaar.

Thesaurus Linguae Graecae is het gezagwekkende Griekse tekstcorpus, met alle klassieke teksten digitaal doorzoekbaar.

Bibliotheca Teubneriana Latina Heruitgave in elektronische vorm van de Latijnse teksten verschenen in de Bibliotheca Scriptorum Graecorum et Romanorum Teubneriana (tot 1997). De BTL bevat de volledige tekst van de editiones maiores, zonder kritisch apparaat en praefatio. Opgenomen zijn werken uit de periode 300 v.Chr. tot 800 n.Chr.