Onderdrukking en vrijheid

De wonderlijke ontsnapping van Hugo de Groot - Jacqueline Hylkema

Gepubliceerd op 19 april 2022 - Gemaakt door Universitaire Bibliotheken Leiden

Dit jaar is het precies 400 jaar geleden dat Hugo de Groot ontsnapte aan zijn levenslange gevangenisstraf. Verstopt in een boekenkist wist hij Slot Loevestein te ontvluchten. In deze aflevering vertelt Jacqueline Hylkema over zijn ontsnapping en wat daaraan vooraf ging.

Hylkema is universitair docent cultuur- en kunstgeschiedenis aan het Leiden University College in Den Haag. Met haar studenten werkte ze aan een online tentoonstelling over Hugo de Groot. De tentoonstelling bestaat uit authentieke geschriften en kunstobjecten uit de bijzondere collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en is online te bekijken. Te zien zijn onder meer correspondentie van Hugo de Groot en prenten over de executie van Johan van Oldebarneveldt, van wie Hugo de Groot een belangrijk adviseur was.