Podcast: de Nederlandse slavenhandel tussen Angola en Brazilië

In 2020 staat het themaprogramma Onderdrukking en Vrijheid centraal bij de Universitaire Bibliotheken Leiden. In een nieuwe podcastserie belichten we de komende tijd interessante stukken uit de bijzondere collecties. In de eerste aflevering: nieuwsprenten over een zwarte bladzijde uit onze geschiedenis.

U wist ongetwijfeld dat Nederland koloniën heeft gehad in Suriname en Indonesië. Maar wist u ook dat delen van Brazilië en Angola ooit in Nederlandse handen waren? In deze podcast vertelt hoogleraar Zeegeschiedenis Michiel van Groesen over deze periode. We gaan met hem in gesprek aan de hand van twee prachtige oude nieuwsprenten uit de collectie van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL).

Themaprogramma

Deze UBLpodcast wordt aangeboden in het kader van het themaprogramma Onderdrukking en Vrijheid van de UBL. Daarin belicht de UBL visies op identiteit, relaties en interactie tussen individuen en groepen in het verleden. Voor het belangstellende publiek worden diverse tentoonstellingen, workshops en lezingen rond onderdrukking en vrijheid georganiseerd. Daarnaast worden er blogs, video’s en podcasts rond stukken uit de bijzondere collecties uitgebracht.

Meer afleveringen

De UBLpodcast is ook beschikbaar via de volgende kanalen: