Online boekensalon Jan Wolkers - met Onno Blom, Karina Wolkers en Arnon Grunberg

Op dinsdag 26 oktober – de geboortedag van beeldhouwer-schilder-schrijver Jan Wolkers - is Onno Blom, biograaf van Wolkers, te gast in de online boekensalon van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Hoofdconservator Garrelt Verhoeven interviewt Blom over het boek Alsof een storm je optilt, met ongepubliceerde teksten van Jan Wolkers en Arnon Grunberg en een uitgebreide toelichting van Bloms hand over de vriendschap en verwantschap tussen beide schrijvers. En uiteraard komt ook de biografie Het litteken van de dood uitgebreid aan bod. In de boekensalon wordt het leven en werk van Jan Wolkers besproken én de mogelijkheden die Wolkers’ waanzinnige archief biedt voor het doen van onderzoek. Conservatoren presenteren bijpassende stukken – typoscripten, tekeningen en brieven van fans - uit het Wolkersarchief. Aansluitend brengen Onno Blom, Karina Wolkers en Arnon Grunberg een bezoek aan de kluis, waar het archief van Wolkers wordt bewaard. Tot slot wordt de digitale Wolkerstentoonstelling geopend die Blom als gastconservator van de UBL heeft gemaakt.

Deelnemen boekensalon

De online boekensalon begint dinsdag 26 oktober om 20.30 uur en is op deze pagina te volgen. Aanmelden voor de boekensalon is niet nodig. U hoeft alleen het geluid van uw apparaat aan te zetten. Bekijk hier alvast de teaser:

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of
Een van de portretten te zien in Digital Collections

Beschrijving en ontsluiting collectie Wolkers

In 2019 werd het omvangrijke literaire en persoonlijk archief van Jan Wolkers overgebracht van zijn huis op Texel naar de UBL. Voordat het geheel op transport kon werd het archief door conservatoren voorbewerkt en verpakt. Het archief stond door het hele huis verspreid: in de tuinkamer, de studio, het atelier en in de slaapkamers van huize Pomona. Al het materiaal werd bij elkaar gebracht, rudimentair beschreven en in omslagen en dozen geplaatst. Dit proces leverde uiteindelijk een stapel van 70 archiefdozen op, gevuld met typoscripten, correspondentie foto’s en vele andere persoonlijke zaken. In Leiden is met de hulp van twee studenten Nederlands het archief in zijn geheel nog eens doorgenomen en herordend. Op dit moment wordt een definitieve inventaris opgesteld. Behalve het archief is ook een groot aantal tekeningen van Jan Wolkers naar Leiden gekomen. De meer dan 200 schetsen, studies, zelfstandige tekeningen en aquarellen, zijn opgeborgen in daarvoor bestemde laden in de geklimatiseerde kluis van de UBL. De collectie Wolkers komt beschikbaar voor onderzoek, onderwijs en het belangstellende publiek. De gedigitaliseerde tekeningen zijn reeds te raadplegen in Digital Collections.

Omslag - Alsof een storm je optilt

Online tentoonstelling

Ter gelegenheid van de boekensalon maakte Onno Blom samen met conservatoren van de UBL de online tentoonstelling De wereld van Jan Wolkers, die ingaat op de belangrijkste thema’s in Wolkers’ leven, puttend uit zijn rijke archief. De stukken zijn door Blom als Wolkersbiograaf van commentaar voorzien. Ook zullen er audiofragmenten van Wolkers te horen zijn. De tentoonstelling wordt tijdens de boekensalon geopend en is daarna voor iedereen online te bekijken.

Over de auteur

Onno Blom (1969) is schrijver, biograaf en literair criticus voor de Volkskrant en Nieuwsweekend op NPO Radio1. Hij studeerde in 1994 cum laude af aan de Universiteit van Amsterdam in Culturele Studies en Nederlandse taal- en letterkunde. In 2017 promoveerde hij aan de Universiteit van Leiden op Het litteken van de dood, de biografie van de beeldhouwer-schilder-schrijver Jan Wolkers, die werd bekroond met de prestigieuze Nederlandse Biografieprijs. In 2019 presenteerde hij de vierdelige televisiedocumentaire Het raadsel Rembrandt en publiceerde De jonge Rembrandt. Een biografie, dat onlangs in vertaling in Engeland en Amerika verscheen. In 2020 schreef hij De wondergrijsaard. Portret van Harry Mulisch.

Alsof een storm je optilt van Jan Wolkers en Arnon Grunberg, bezorgd en toegelicht door Onno Blom, verschijnt in een speciale editie voor de Vrienden van de Universitaire Bibliotheken Leiden met een voorwoord van Kurt De Belder en een nawoord over het Wolkersarchief door Mart van Duijn. Het boek is niet verkrijgbaar in de handel. Liefhebbers kunnen een exemplaar bemachtigen door zich als Vriend aan te melden (vrienden@library.leidenuniv.nl). Zie ook: Stichting Vrienden van de UB Leiden op de UBL-website.