Beleef onderdrukking en vrijheid in de bijzondere collecties

Met het themaprogramma ‘Onderdrukking en Vrijheid’ belicht Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) de visies op identiteit, relaties en interactie tussen individuen en groepen in het verleden. Speciaal voor het belangstellende publiek worden diverse tentoonstellingen, workshops en lezingen rond onderdrukking en vrijheid georganiseerd. Daarnaast worden er blogs, video’s en podcasts rond stukken uit de bijzondere collecties uitgebracht.

Bijzondere collecties
De UBL beheert bijzondere collecties van nationaal en internationaal belang. Het behoud van dit cultureel erfgoed krijgt veel zorg, net als de beschikbaarstelling ervan aan studenten en onderzoekers. Door het organiseren van themaprogramma’s als Onderdrukking en Vrijheid -en eerder het themaprogramma Materialiteit van tekst en beeld- wordt ook het belangstellende publiek in contact gebracht met de stukken uit de bijzondere collecties en wordt het gebruik ervan op een nieuwe manier gestimuleerd.

Activiteiten
Gedurende het themaprogramma worden meerdere activiteiten georganiseerd die het mogelijk maken onze collecties te beleven. Zo is van 23 januari tot 12 april de tentoonstelling De intolerante Republiek in de foyer en de hal van de Universiteitsbibliotheek te zien. Daarnaast wordt een publieksmiddag over de intolerante Republiek gehouden met lezingen door Leidse historici. Aansluitend is van 30 april tot 12 september de tentoonstelling Keuzes maken in oorlogstijd te zien. Bij deze tentoonstelling wordt in samenwerking met Studium Generale een serie lezingen met onder andere schrijver Arnon Grunberg georganiseerd.

Er worden tal van workshops gehouden over onder andere Egypte en het westen, kaarten en Azië, waarbij geïnteresseerden onder leiding van conservatoren zelf stukken uit de bijzondere collecties mogen bekijken en hanteren. De workshops worden veelal ’s avonds gehouden om zoveel mogelijk belangstellenen de mogelijkheid te bieden om deel te nemen. Alle activiteiten worden via de website van de UBL, social media en regionale media aangekondigd.