Geslaagde Waanzinnige Wolkers Week

Van 23 tot en met 27 september bruiste Leiden van de Wolkers-activiteiten tijdens de Waanzinnige Wolkers Week! De Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en Museum de Lakenhal vierden met het publiek dat de nalatenschap van Jan Wolkers een plek in Leiden heeft gekregen.

Publieksmiddag

Een van de hoogtepunten van de Waanzinnige Wolkers Week was de publieksmiddag rond Jan Wolkers in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Diverse sprekers -waaronder Onno Blom, Sander Bax, Peter van Zonneveld en Karina Wolkers- lieten hun licht schijnen over Jan Wolkers als schrijver, beeldend kunstenaar en Bekende Nederlander. Daarnaast speelde de band Arzbach, Brunt & Smit nummers van hun album ‘De geest van Jan Wolkers’ en waren er televisiefragmenten uit ‘Spiegel der kunsten’ (1963), Showroom (1977) te zien. Tot Slot was er een openhartig gesprek tussen Peter van Zonneveld en Karina Wolkers. De Leidse literatuurhistoricus ondervroeg haar over bijna vijfenveertig jaar samenleven met Wolkers, over de totstandkoming van zijn werk, over zijn mediaoptredens, huisvaderschap en nog veel meer.

Tentoonstelling Zeven gezichten van Jan Wolkers

Tijdens de Waanzinnige Wolkers Week werden twee tentoonstellingen geopend. In de tentoonstelling Zeven gezichten van Jan Wolkers in de Universiteitsbibliotheek komen de schrijver en de beeldend kunstenaar, de familieman en de politiek activist aan bod. Ook wordt aandacht besteed aan zijn banden met Oegstgeest en Leiden en het bekende boek Turks Fruit. In de Universiteitsbibliotheek is ook een panelententoonstelling te zien. Hierop worden aan de hand van citaten van Wolkers en beelden uit zijn archief enkele van de belangrijkste thema’s uit zijn leven en werk gepresenteerd. De tentoonstellingen in de Universiteitsbibliotheek zijn tot en met 12 januari te bekijken.

Tentoonstelling Dieren, planten en familie - Jan Wolkers als tekenaar

In Galerie LUMC is de tentoonstelling Dieren, planten en familie - Jan Wolkers als tekenaar geopend. De tentoonstelling toont een selectie tekeningen uit de collectie van de UBL. De meeste tekeningen maakte Wolkers aan het begin van zijn carrière rond de jaren veertig en vijftig, toen hij studeerde bij Ars Aemula Naturea en later aan de academies in Den Haag en Amsterdam. Hij begon met het tekenen van zijn omgeving in zijn geboorteplaats Oegstgeest: Kasteel Poelgeest en de Leidse Hout. De plekken uit zijn jeugd, familieleden, zelfportretten en motieven die later in zijn boeken terugkeren, zijn de onderwerpen van zijn tekeningen. De tentoonstelling in Galerie LUMC is tot en met 20 oktober te zien.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Hortus botanicus

In de Hortus kon het publiek kennismaken met de tuin van Jan Wolkers en zijn liefde voor de natuur. Wolkers’ liefde voor de natuur was groot. Tijdens deze middag vertelden experts over de Hortus, Wolkers’ volkstuin en de natuur in de stad. Voor kinderen was er parallel aan de lezingen de workshop ‘zaadjes op reis’. Aansluitend was een Wolkers-rondleiding in de Hortus.

Rondleidingen Museum De Lakenhal

In Museum De Lakenhal kon het publiek deelnemen aan speciale rondleidingen  langs de werken van Jan Wolkers. De 11 werken worden getoond in de gangen van de Papevleugel. De wijze waarop het persoonlijke leven van de kunstenaar en zijn werk als beeldhouwer, schilder en schrijver door elkaar lopen kregen daarbij ruime aandacht. De ontwikkeling van Wolkers als kunstenaar is aan de hand van deze werken goed en stap voor stap te volgen. Ook konden in het museum de werken van Lucas van Leyden, Jan van Goyen, Rembrandt van Rijn en Floris Verster worden bekeken, die indruk maakten op de jonge kunstenaar in zijn Leidse tijd.

Wandelingen

In de Waanzinnige Wolkers Week kon het publiek wandelen met Wolkers. Enthousiaste gidsen voerden het publiek langs bijzondere plekken in Leiden uit het leven van Jan Wolkers, zoals de Hortus botanicus, de tekenacademie Ars Aemula Naturae en Wolkers’ onderduikadres aan de Lange Mare.