Tentoonstelling Zeven gezichten van Jan Wolkers

Wie kent Jan Wolkers niet? Hij is een van de meest gelezen auteurs van ons land, hij verscheen vaak op televisie en in andere media en toch is hij maar half gekend. Met de tentoonstelling De zeven gezichten van Jan Wolkers wil de Universitaire Bibliotheken Leiden daar verandering in brengen. Tegelijkertijd is er een aanvullende panelententoonstelling. Hierop worden aan de hand van citaten van Wolkers en beelden uit zijn archief enkele van de belangrijkste thema’s uit zijn leven en werk gepresenteerd. Beide tentoonstellingen zijn vanaf 23 september in de Universiteitsbibliotheek te zien.

Bekende en onbekende kanten

Zeven gezichten van Jan Wolkers is een introductie op een van de meest kleurrijke kunstenaars uit de afgelopen eeuw. Hiervoor is overvloedig geput uit zijn rijke archief. De schrijver en de beeldend kunstenaar komen natuurlijk aan bod, maar ook de familieman en de politiek activist en  wordt aandacht besteed aan zijn banden met Oegstgeest en Leiden. Extra aandacht is er voor misschien wel het bekendste boek uit de Nederlandse literatuur, Turks Fruit, gepubliceerd in 1969, talloze malen herdrukt en in meer talen vertaald dan welk ander modern Nederlands boek.

Opening tentoonstelling

De Universitaire Bibliotheken Leiden nodigt u graag uit voor de opening van de tentoonstelling De zeven gezichten van Jan Wolkers, op maandag 23 september om 16.00 uur, Universiteitsbibliotheek. Witte Singel 27 te Leiden.

Voorafgaand aan de opening van de tentoonstelling door Karina Wolkers, krijgt u een kijkje achter de schermen van de bewerking van het archief en de totstandkoming van de tentoonstelling. Daarnaast zullen enkele studenten hun liefde voor Wolkers toelichten aan de hand van enkele van zijn romans.

Tevens wordt de panelententoonstelling geopend die te zien al zijn in de zuidhal van de UB. Hierop worden aan de hand van citaten van Wolkers en beelden uit zijn archief enkele van de belangrijkste thema’s uit zijn leven en werk gepresenteerd.

Aanmelden

Wij verzoeken u vriendelijk om u vóór 16 september aan te melden via de onderstaande knop.

Meld u nu aan!

Beeldhouwer

Wolkers beschouwde zichzelf in de eerste plaats als beeldhouwer (“zo sta ik ook in het telefoonboek”), waarbij hij zich vooral richtte op beelden in de openbare ruimte. Al in de jaren vijftig kreeg hij verschillende opdrachten. Een van de eerste is die van een jongen met haan, gemaakt in opdracht van een school in Slotermeer. De eerste volwaardige tentoonstelling van Jan Wolkers vond plaats in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. In 1963 liet hij daar tekeningen, schilderijen en sculpturen zien.

Literatuur

Jan Wolkers debuteerde als auteur met de verhalenbundel Serpentina’s petticoat in 1961. De verhalen waren eerder in tijdschriften gepubliceerd. Turks Fruit (1969) is het bekendste boek van Wolkers. Het is een van de meest gelezen, vaakst herdrukte en meest vertaalde boeken uit de Nederlandse literatuur. Wolkers greep voor zijn roman royaal terug op autobiografische gegevens die hij verhuld of openlijk in het boek opvoert. De roman is een klassieker in de Nederlandse literatuur geworden maar raakte nog bekender door verfilming en toneelbewerking.

Wolkers liet niet alleen een frisse en vernieuwende wind door de Nederlandse letteren waaien, zijn boeken zagen er ook opvallend en nieuw uit. De samenwerking met de grafische vormgever Jan Vermeulen leidde tot een herkenbare ‘Wolkersstijl’, een combinatie van gedurfde typografie, bravoure en commerciële vindingrijkheid.