'Zoet & Zout' wint Gouden Tulp voor beste non-fictieboek 2012

Maartje van den Heuvel, conservator fotografie van de Leidse Universiteitsbibliotheek heeft de Gouden Tulp 2013 gewonnen voor het beste non-fictieboek van 2012 samen met journalist Tracy Metz. De jury prees hun boek ‘Zoet & Zout’ als de ‘ideale combinatie van tekst en beeld’.

Ideale combinatie van tekst en beeld

In ‘Zoet & Zout’ beschrijft de journalist Metz de verandering van het Nederlandse landschap en onderzoekt ze nieuwe manieren om met water te leven. Aan dat verhaal heeft Leids conservator fotografie Van den Heuvel afbeeldingen van 125 kunstwerken toegevoegd. Die combinatie werkt uitstekend, volgens de jury van boekverkopers:

‘Zoet & Zout' vormt de ideale combinatie van tekst en beeld, van zakelijke informatie en creatieve verbeelding. Over de weerbarstige relatie tussen Nederlanders en het water, tussen beheersing en natuur.

Universiteit Leiden en Kunsthal Rotterdam

‘Zoet & Zout' is gemaakt in samenwerking met de Universiteit Leiden en de Kunsthal Rotterdam. Het boek is verschenen naar aanleiding van de expositie 'Zoet & Zout' van 14 februari tot 10 juni 2012 in de Kunsthal in Rotterdam. De tentoonstelling werd geopend door Z.K.H. Prins Willem-Alexander.

Prijsuitreiking 16 februari

De Gouden Tulp is een non-fictieprijs die door een jury van boekverkopers wordt toegekend. Zaterdag 16 februari ontvingen de auteurs hun prijs, een sculptuur van Jeroen Henneman.

Zie ook

In de media
Maartje van den Heuvel en Tracy Metz over 'Zoet & Zout', Tros Nieuwsshow, 16-2-2013

(15 februari 2013/MD)