De postkoloniale podcast: herinneringscultuur en het Indische zwijgen - met Gerlov van Engelenhoven

In Nederland is nooit veel ruimte geweest voor de verhalen en emoties van mensen uit het voormalig Nederlands-Indië. De soms traumatische ervaringen van leden van de Indische Nederlandse, Indo-Europese, Chinese, Molukse en andere groeperingen uit de kolonie werden veelal opgekropt en doodgezwegen.

Straat in de stad Amboina, door Q.M.R. Ver Huell. (Collectie KITLV 51G9)

Pas sinds kort lijkt daar verandering in te komen. In 2022 verscheen Indisch Zwijgen van Sven Peetoom, een filmdocumentaire die het fenomeen bespreekbaar willen maken. Bovendien is er een stroom aan autobiografische boeken over het koloniale verleden op gang gekomen, niet in de laatste plaats doordat mensen bij nieuwe uitgeverijen zelf hun publicaties kunnen uitgeven. Het is misschien laat, maar het lijkt erop dat het Indische verleden uit de taboesfeer aan het raken is.

In De postkoloniale podcast gaan Rick Honings, Scaliger-hoogleraar, en Coen van ’t Veer, docent-onderzoeker, van de Universiteit Leiden in gesprek met prominente onderzoekers en schrijvers over hun werk in relatie tot het koloniale verleden. In de twaalfde aflevering staat de herinneringscultuur en het Indische zwijgen centraal. Gerlov van Engelenhoven vertelt over de verhalen en emoties van mensen uit het voormalig Nederlands-Indië.

Gast

In deze twaalfde aflevering is Gerlov van Engelenhoven te gast, die als universitair docent verbonden is aan de Universiteit Leiden. In 2020 verdedigde hij zijn proefschrift Whereof one cannot speak…, een studie van de legale, politieke en culturele ‘stemmen’ en ‘stiltes’ in de articulatie van postkoloniale migrantenidentiteiten, met een focus op de Molukse gemeenschap in Nederland. De handelseditie hiervan verscheen bij Amsterdam University Press onder de titel: Postcolonial Memory in the Netherlands. Meaningful Voices, Meaningful Silences (2022) en is volledig open access toegankelijk.

Coen van ’t Veer, Rick Honings en Gerlov van Engelenhoven

De postkoloniale podcast

Het koloniale verleden van Nederland staat volop in de belangstelling. In 2020 was het vijfenzeventig jaar geleden dat Indonesië onafhankelijk werd; twee jaar later bood premier Rutte ‘diepe excuses’ aan voor het structureel geweld dat in de dekolonisatieoorlog was gebruikt. In De postkoloniale podcast komen prominente onderzoekers en schrijvers aan het woord en praten we over hun onderzoek/werk in relatie tot het koloniale verleden. Centraal staat de vraag in hoeverre het onderzoek naar (post)koloniale literatuur kan bijdragen aan de verwerking van het koloniale verleden.

Afleveringen

De afleveringen worden gepubliceerd op De postkoloniale podcast, het kanaal van Universitaire Bibliotheken Leiden. Dit is het tweede seizoen en er verschijnen weer zes nieuwe afleveringen. De nieuwste aflevering en de eerdere afleveringen kunnen nu worden beluisterd via de volgende kanalen:

•    Soundcloud
•    iTunes
•    Spotify
•    Castbox

NWO Vidi-project

De postkoloniale podcast is een initiatief van Rick Honings en Coen van ’t Veer. Beiden zijn redacteur van de in 2021 verschenen literatuurgeschiedenis De postkoloniale spiegel. De Nederlands-Indische letteren herlezen en van het wetenschappelijke tijdschrift Indische Letteren. De podcast komt voort uit het door Rick Honings geleide NWO Vidi-project Voicing the Colony. Travelers in the Dutch East Indies, 1800-1945.