Tentoonstelling naoorlogse Nederlandse kunstfotografie: Steef Zoetmulder

Iconische Rotterdamse gebouwen, stillevens, portretten en abstracte composities. Fotograaf Steef Zoetmulder (1911-2004) is een sleutelfiguur uit de naoorlogse Nederlandse kunstfotografie en staat bekend om zijn creatieve verbeelding van de alledaagse realiteit. Bijzondere structuren en patronen, benadrukt door onverwachte invalshoeken, belichting en uitsneden, zijn kenmerkend voor zijn werk. Van 2 september tot 7 januari 2024 is in de Kunsthal Rotterdam de tentoonstelling Steef Zoetmulder te zien. Ruim vijftig vintage prints, zonder uitzondering door Zoetmulder zelf vervaardigde en/of goedgekeurde afdrukken, worden voor het eerst getoond aan publiek. De tentoonstelling vindt plaats naar aanleiding van de recente verwerving door Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) van de kerncollectie van Zoetmulder.

Rotterdam, Zadkine, Steef Zoetmulder, 1955, Ontwikkelgelatinezilverdruk, 48,5 x 37,5 cm, collectie Universitaire Bibliotheken Leiden, © Nederlands Fotomuseum

Steef Zoetmulder groeit op tijdens het Interbellum waarin hij – geïnspireerd door fotografen zoals Piet Zwart, Gerrit Kiljan en Jan Kamman – de grondbeginselen van de Nieuwe Fotografie onderschrijft, een stroming die zich richt op een eigenzinnige en grafische weergave van het onderwerp. Later ontwikkelt Zoetmulder een eigen beeldtaal, die verwant is met de ‘Subjektive Fotografie’. In deze richting, bekend geworden vanuit Duitsland waar Otto Steinert deze term introduceerde, worden de vorm en expressie belangrijker geacht dan het documenteren van het onderwerp. Zoetmulder experimenteert in zijn steeds abstracter wordende werk met verschillende beelduitsneden, belichtingstechnieken, perspectieven en composities, die hij ‘fotografische motieven’ noemt. Voor zijn ‘lichtgrafiek’ fotografeert Zoetmulder door vervormd glas of water heen: experimenten die doen denken aan het gebruik van distortions (vervormingen) binnen de surrealistische fotografie.

Rotterdam, Nationale Energie Manifestatie (E55), 1955, Steef Zoetmulder, Ontwikkelgelatinedruk, 49,6 x 39,6 cm, collectie Universitaire Bibliotheken Leiden, © Nederlands Fotomuseum

Veelzijdig oeuvre

Naast zijn autonome werk, richt Zoetmulder zich na de Tweede Wereldoorlog op publiciteits- en reclamefotografie. Zo zijn mode, handel en industrie onderwerpen die veelvuldig een rol spelen voor zijn lens. De onderwerpen in Zoetmulder ’s foto’s, zoals de E55 tentoonstelling over innovatieve technologie, de nieuwe Bijenkorf aan de Coolsingel en de bouw van de Euromast ademen de esthetiek en sfeer van de naoorlogse wederopbouw. Speciaal voor de tentoonstelling selecteert Maartje van den Heuvel – conservator fotografie bij UBL – ruim vijftig originele afdrukken, aangevuld met archiefstukken van de fotograaf, die zijn brede oeuvre belichten.

Bouw HBU-gebouw (Erasmushuis), Coolsingel Rotterdam, Steef Zoetmulder, ca. 1939, Ontwikkelgelatinezilverdruk, 47,5 x 37,5 cm, collectie Universitaire Bibliotheken Leiden, © Nederlands Fotomuseum

Samenwerking

De tentoonstelling Steef Zoetmulder in Kunsthal Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met de UBL, kenniscentrum voor fotografie en tevens beheerder van de oudste fotohistorische fotocollectie van Nederland, die onlangs de kerncollectie van Steef Zoetmulder heeft aangekocht met steun van Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en de vrienden van de UBL.