Eredoctoraat voor arabist Beatrice Gründler

De Universiteit Leiden biedt de Duitse arabist Beatrice Gründler, hoogleraar Arabische Taal en Literatuur aan de Freie Universität Berlin, een eredoctoraat aan voor haar werk op het gebied van klassieke Arabische literatuur.

Beatrice Gründler speelde in haar carrière een baanbrekende rol in het belichten van de Arabisch-Perzische literaire praktijk, de uitdrukking hiervan in manuscripttraditie en de transformaties ervan over religieuze, taalkundige en culturele grenzen heen. Zij is voor het eredoctoraat voorgedragen door de faculteit Geesteswetenschappen, met steun van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Beatrice Gründler krijgt haar eredoctoraat uit handen van Petra Sijpesteijn, hoogleraar Arabisch.

Gründler was voorzitter van de American Oriental Society (2016-17). In 2017 won zij de Gottfried Wilhelm Leibniz Prijs van de Deutsche Forschungsgemeinschaft. In hetzelfde jaar kreeg Gründler een European Research Council (ERC) Advanced Grant voor haar project 'The Arabic Anonymous in a World Classic.'

Beatrice Gründler. Foto: DFG/David Ausserhofer/Freie Universität Berlin

Het aanbieden van het eredoctoraat aan Beatrice Gründler valt samen met de wens van de Universiteit Leiden om onderzoek in de collecties van de Middle Eastern Library, die momenteel in aanbouw is, verder te stimuleren. In deze bibliotheek worden de internationaal vermaarde collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en het Netherlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO) samengebracht onder een dak. De opening van de Middle Eastern Library vindt plaats aan het begin van het 2024/25 academisch jaar.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Ook viroloog Marc van Ranst krijgt een eredoctoraat aangeboden. Van Ranst was en is een van de belangrijkste adviseurs van de Belgische overheid tijdens de Covid-pandemie. Beide eredoctoraten werden uitgereikt op 8 februari 2023, tijdens de 448ste dies natalis van de Universiteit Leiden.