Online boekensalon ‘De Zwijger’ – met biograaf René van Stipriaan

In het Prinsenhof in Delft vond een van de meest dramatische gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis plaats: de moord op Willem van Oranje in 1584. De kogelgaten zitten nog altijd als stille getuigen in de muur. Maar wie was Willem van Oranje eigenlijk? Waardoor kwam hij in conflict met Filips II en waarom ging hij voorop in de strijd tegen de Spanjaarden? Wat inspireerde hem?

Daniel van den Queborn, Portret van Willem van Oranje, stichter van de Leidse Universiteit en stadhouder [Icones 22] (Universiteit Leiden)

Oranje was een van de rijkste en meest veelbelovende edelen van de Nederlanden maar hij raakte zo goed als alles kwijt: zijn bezit, zijn macht, zijn goede reputatie. En uiteindelijk zelfs zijn leven. René van Stipriaan schreef een nieuwe biografie over de Vader des Vaderlands, onder de titel De zwijger. Het leven van Willem van Oranje. Het boek werd onlangs bekroond met zowel de Libris Geschiedenis Prijs 2022, als de Nederlandse Biografieprijs 2022. Van Stipriaan deed maar liefst twintig jaar onderzoek naar het leven van Willem van Oranje en het resultaat is een indrukwekkend en omvangrijk boek waarin tal van nieuwe inzichten en onbekende details uit het leven van de Prins beschreven worden. De zwijger kan met recht het nieuwe standaardwerk over Willem van Oranje genoemd worden.

Op 24 november is Van Stipriaan te gast in de online boekensalon van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Presentator Jef Schaeps gaat met hem in gesprek over het fascinerende leven en de duizelingwekkende loopbaan van Willem van Oranje. Van zijn ambities, de successen en de nederlagen tot en met de spanningen in zijn familie en zijn huwelijksleven, al deze onderwerpen komen aan bod. Conservatoren laten passende stukken uit de Bijzondere Collecties zien die het leven van Willem van Oranje illustreren. En voor een van de belangrijkste stukken wordt zelfs een bezoekje gebracht aan de kluis van Erfgoed Leiden en Omstreken (ELO).

Deelnemen boekensalon

De online boekensalon begint 24 november om 20.30 uur en is op deze pagina te volgen. Aanmelden voor de boekensalon is niet nodig. U hoeft alleen het geluid van uw apparaat aan te zetten. Nieuwsgierig? Bekijk hier de teaser.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Over De zwijger

Omstreeks 1560 was Willem van Oranje de rijkste en meest veelbelovende edelman van de Nederlanden. Oranje had zich gekeerd tegen het bewind van de Spaanse koning Filips II, dat in zijn ogen despotisch en geldbelust was. Hij vond medestanders onder andere edelen, en ook onder gewone burgers. Vanaf 1566, met de Beeldenstorm, kwamen de Nederlanden in opstand. Filips II stuurde er de gevreesde hertog van Alva met een grote troepenmacht op af. Die confisqueerde alle bezit van Oranje. Dit was voor Oranje het moment om zelf de wapens op te pakken: het begin van een uitputtingsslag die de Nederlanden in een diepe crisis stortte. Er vielen tienduizenden doden – denk aan de gruwelijke slachtpartijen in Mechelen, Zutphen, Naarden, Haarlem en Maastricht. Het maakte de opstandelingen onder aanvoering van Oranje alleen maar vastberadener. Het bewind van Filips II begon te wankelen. Wat dreef Oranje? Particuliere en dynastieke overwegingen wedijverden met politieke. Niet iedereen steunde Oranje. Hij was geen heilige en riep in zijn tijd meer weerzin op dan wel wordt aangenomen. Protestantse bolwerken als Gent en Antwerpen, die ooit zijn trouwste bondgenoten waren, keerden zich uiteindelijk van hem af.

Het boek De zwijger- Het leven van Willem van Oranje van René van Stipriaan, is een uitgave van Querido en verkrijgbaar als hardcover (ISBN: 9789021402758) voor 45 euro.