Van kluis naar kussen: Bibliotheca Thysiana

In de serie tafelgesprekken ‘Van kluis naar kussen’ krijgt de kijker een blik achter de schermen van de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). In deze aflevering staat de collectie van de Bibliotheca Thysiana centraal. Aan de hand van enkele bijzondere stukken gaat hoofdconservator Garrelt Verhoeven in gesprek met Paul Hoftijzer, emeritus-hoogleraar Geschiedenis van het boek, Marika Keblusek, universitair docent Kunstgeschiedenis en Kasper van Ommen, conservator Westerse gedrukte werken. Centraal staan de inhoud van de collectie en het gebruik ervan in onderzoek, onderwijs en publicaties. En natuurlijk worden er stukken getoond: van kluis naar kussen!

Aflevering 11

Bibliotheca Thysiana

De Bibliotheca Thysiana aan het Rapenburg werd in 1653 bij testament gesticht door de jonge jurist Joannes Thysius (1622-1653). Thysius liet bij testament vastleggen dat zijn boekenbezit na zijn overlijden zou worden 'geemployeert tot publycke dienst der studie'. Tijdens zijn korte leven legde hij een typische humanistenboekerij aan met werken van de grote klassieke schrijvers en boeken over de belangrijkste kennisgebieden van de Renaissance. De collectie van de Bibliotheca Thysiana omvat circa 2500 boeken en duizenden pamfletten op alle gebieden van de wetenschap. In de periode 1655-1657 werd de bibliotheek gebouwd naar ontwerp van de Leidse stadsarchitect Arent van 's-Gravesande. Deze ontwierp het gebouw in de stijl van het Hollands Classicisme. De Bibliotheca Thysiana is de enige bibliotheek in Nederland uit de zeventiende eeuw die in zijn oorspronkelijke behuizing bewaard is gebleven.