UBL ondertekent Manifest Netwerk Digitaal Erfgoed

De Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) heeft tijdens de Maand van het Digitaal Erfgoed het manifest van het Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE) ondertekend en zich daarmee aangesloten bij het netwerk. Het manifest roept archieven, bibliotheken, musea en andere erfgoedinstellingen op om hun digitale collecties beter zichtbaar, bruikbaar en houdbaar te maken, door het volgen van landelijke uitgangspunten en netwerkprincipes.

Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit en Directeur UBL, ondertekende het manifest

Het NDE-manifest roept op om de scheidslijnen tussen Nederlandse erfgoedcollecties te overbruggen en gebruikers grenzeloze toegang te bieden tot het erfgoed in Nederland. Op die manier komen de wensen van de gebruiker van het erfgoed voorop te staan.

Het erfgoedrepositorium van de UBL genaamd Digital Collections bevat inmiddels meer dan een half miljoen objecten. Deze objecten worden zo breed mogelijk beschikbaar gesteld voor onderwijs, onderzoek en het belangstellende publiek, waar dan ook ter wereld. Door open ICT-standaarden te hanteren, zoals unieke identifiers en het IIIF-protocol, zijn onze digitale objecten niet alleen goed vindbaar, maar kan er ook eenvoudig vanuit verschillende online portals en publicaties naar verwezen worden. Op deze wijze kunnen gebruikers wereldwijd steeds beter onze digitale collecties vinden en gebruiken vanuit hun eigen digitale omgeving.

“Het is belangrijk dat instellingen met erfgoedcollecties intensief kennis delen met elkaar over hun digitale dienstverlening en innovatie. Digitalisering biedt prachtige kansen voor intensivering van het gebruik van onze bijzondere collecties, maar achter de schermen zijn er flinke uitdagingen, zoals meertaligheid van metadata, het regelen van auteursrechten, het kennen van de wensen van onze bezoekers en hoe we artifical intelligence kunnen benutten. Door ons formeel aan te sluiten op het Netwerk Digitaal Erfgoed met het ondertekenen van het manifesto tonen we hoe belangrijk wij het vinden om te investeren in gezamenlijke kennisontwikkeling.”

- Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit & Directeur UBL

Netwerk Digitaal Erfgoed

Het Netwerk Digitaal Erfgoed is een samenwerkingsverband in Nederland dat zich tot doel stelt om kennis met elkaar uit te wisselen over digitalisering en dienstverlening rond digitaal erfgoed. De UBL doet al langer van harte aan mee aan deze samenwerking. Met de ondertekening van het NDE-manifest benadrukt de UBL het belang van samenwerking om erfgoedcollecties zo dicht mogelijk bij de gebruiker te brengen.