Schenking vroegtwintigste-eeuwse glasnegatieven en afdrukken van Arabisch Schiereiland

Jan Jaap Hooft en Marjon Hooft hebben op donderdag 11 november een bijzondere collectie glasnegatieven en afdrukken van het Arabisch Schiereiland aan de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) geschonken. De collectie is afkomstig uit de nalatenschap van hun grootvader Jan Albert Hooft (1883-1972). Hooft was rond 1905 werkzaam bij de Algemene Handel-Maatschappij in Djedda in het huidige Saoedi-Arabië, en was verbonden aan het Nederlandse consulaat. De glasnegatieven zijn binnenkort beschikbaar voor onderzoek in de Leeszaal Bijzondere Collecties.

Portret van Jan Albert Hooft (1883-1972)

De schenking

De collectie van de familie Hooft bestaat uit circa honderdtwintig glasnegatieven vervaardigd in Djedda, vijftien fotoafdrukken en enkele persoonlijke documenten van Jan Albert Hooft. De negatieven tonen straatbeelden van Djedda tussen 1900 en 1910, het dagelijks leven in de stad en de jaarlijkse doortocht van de Egyptische pelgrimskaravaan op weg naar Mekka in het Hadj-seizoen. Twaalf fotoafdrukken beelden vooral Mekka en Medina af, de heilige plaatsen van de islam. Ze zijn niet door J.A. Hooft gemaakt, maar door een andere fotograaf. De documentatie bij de schenking bestaat uit persoonsdocumenten en een korte beschrijving van de ervaringen van J.A. Hooft in Djedda die context bij de foto’s biedt.

‘Fotografisch materiaal van het Arabisch schiereiland uit de vroege twintigste eeuw is zeer zeldzaam. Het is daarom een bijzondere en belangrijke aanwinst voor de UBL. Een prachtige aanvulling op het fotografisch materiaal dat al in de Leidse Midden-Oostencollectie te vinden is.’

-Arnoud Vrolijk, conservator Midden-Oostencollecties.

Fotografie in de Leidse Midden-Oostencollectie

In de Bijzondere Collecties van de UBL bevinden zich verschillende verzamelingen foto’s van het Arabisch Schiereiland uit de negentiende- en vroege twintigste eeuw. Het archief van de befaamde Leidse arabist, islamoloog en diplomaat Christiaan Snouck Hurgronje (1857-1936) bevat onder meer een serie beroemde foto’s van Mekka en plechtigheden rond de Hadj. Deze foto’s zijn gemaakt tijdens zijn bezoek aan de heilige stad in 1884-1885 en naderhand, op zijn verzoek, door de Mekkaanse arts Abd al-Ghaffar. Het archief van Snouck Hurgronje en zijn fotocollectie zijn deels online in te zien via Digital Collections, de foto's van Mekka zijn niet online beschikbaar door de aanwezigheid van gevoelige persoonsgegevens. De UBL bezit verder verschillende fotocollecties van Nederlandse consuls in Djedda uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Consuls op het Arabisch Schiereiland waren vaak oud-leerlingen van Snouck Hurgronje en zij deelden hun foto’s graag met hun oude leermeester. Deze foto’s werden in 1996 door het Oosters Instituut overgedragen aan de UBL.

Onderzoek doen

Wilt u onderzoek doen in de collectie glasnegatieven van Jan Albert Hooft? Neem contact op met conservator Arnoud Vrolijk.