Van kluis naar kussen: de collectie Sinologie

In de serie tafelgesprekken ‘Van kluis naar kussen’ krijgt de kijker een blik achter de schermen van de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). In deze aflevering staat de collectie Sinologie uit de ‘kluis’ centraal. Aan de hand van enkele bijzondere stukken gaat hoofdconservator Garrelt Verhoeven in gesprek met Marc Gilbert, conservator Chinese manuscripten en oude drukken, Maghiel van Crevel, hoogleraar Chinese taal en literatuur en Juul Eijk, promovendus. Centraal staan de achtergronden van de collectie en het gebruik ervan in onderwijs, onderzoek en publicaties. En natuurlijk worden er stukken getoond: van kluis naar kussen!

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

De collectie Sinologie bestaat uit ongeveer 3.500 titels van oude boeken en handschriften, en 60 meter archiefmateriaal. De oudste gedrukte pagina dateert uit de Yuan dynastie (1279-1368) en de jongste stukken betreffen onofficiële poëzietijdschriften (UNPO) uit China die in de laatste decennia zijn gepubliceerd.

Collecties

De collectie Sinologie bevat onder meer de Gützlaff-collectie, een verzameling van Chinese protestantse werken van voor 1855, de KNAG collectie (het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap) die delen bevat van de privé-bibliotheken van negentiende-eeuwse Nederlandse sinologen, die als tolk in Nederlands-Indië werkzaam waren en de Go-collectie, de particuliere Chinese bibliotheek van een Chinese zakenman in Nederlands-Indië, een zeldzaam voorbeeld van een Chinese privé-bibliotheek die als geheel bewaard is gebleven.

Robert van Gulik

Het zwaartepunt van onze Sinologische collectie is de privé-bibliotheek van de Nederlandse sinoloog, diplomaat en schrijver van detective-verhalen Robert Hans van Gulik 高羅佩 (1910-1967). De collectie is vooral bekend vanwege de oude Chinese romans en boeken over muziek en kunst, maar bevat ook andere bijzondere uitgaven zoals oude Japanse blokdrukken van Chinese boeken.