Podcast: studenten ontcijferen een zeldzaam Chinees document

In februari kochten de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) een bijzonder Chinees manuscript uit de Ming-dynastie. Drie studenten Chinastudies hadden geluk: zij mochten het edict uit 1582 ontcijferen tijdens hun stageperiode. In deze UBLpodcast vertellen ze over hun bevindingen.

Het aangekochte edict is afkomstig uit de voormalige collectie van de bekende sinoloog en detectiveschrijver Robert van Gulik. Dankzij een grote particuliere gift en steun van de Stichting Vrienden was de UBL in staat om het stuk aan te kopen. Het edict – gekalligrafeerd op zijde – betreft een lofprijzing voor de ouders van Zhao Fan, een ambtenaar met een goede reputatie. De keizer eert Zhao's vader, zijn overleden eerste vrouw, alsmede de moeder van Zhao voor de opvoeding van hun zoon.

De studenten hebben onderzoek gedaan naar verschillende facetten van het document. In deze Engelstalige podcast komt allereerst student Mauk Evertse aan het woord, die de fysieke karakteristieken van het document beschrijft. Vervolgens geeft student Iks van Eijndhoven een historische context van de Ming-dynastie, en tot slot vertelt Jelle Kuiper hoe hij het edict na heel wat noeste arbeid wist te vertalen. De drie studenten werden tijdens hun stageperiode intensief begeleid door Hilde De Weerdt, hoogleraar Chinese geschiedenis, Lin Fan, Docent Chinese Kunst, en Marc Gilbert conservator Chinese manuscripten en oude drukken.

Themaprogramma

Dit is de derde UBLpodcast in het kader van het themaprogramma Student@Universiteit. Daarin belichten de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) het rijke verleden van de Universiteit Leiden en haar studenten. Speciaal voor het belangstellende publiek worden diverse online tentoonstellingen, boekensalons en lezingen rond het thema georganiseerd. Daarnaast worden er blogs, video’s en podcasts rond stukken uit de bijzondere collecties gepubliceerd.

Meer afleveringen

De UBLpodcast is ook beschikbaar via de volgende kanalen: