Online boekensalon Rumphius’ Kruidboek - met Norbert Peeters

Op donderdag 23 september is Norbert Peeters, botanisch filosoof, te gast in de online boekensalon van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Hoofdconservator Garrelt Verhoeven interviewt Peeters over zijn boek Rumphius' Kruidboek Verhalen uit de Ambonese flora, waarin het verhaal van bekende en onbekende planten uit de Indische flora wordt verteld. In de boekensalon worden leven en werk van de natuurgeleerde Rumphius besproken in de context van de koloniale overheersing in Nederlands-Indië. Naast Peeters is Tinde van Andel, bijzonder hoogleraar Geschiedenis van botanie en tuinen aan de Universiteit Leiden, te gast. Conservatoren van de UBL presenteren bijpassende stukken uit de Leidse collecties, waaronder natuurlijk het manuscript van het Kruidboek.

Deelnemen boekensalon

De online boekensalon begint donderdag 23 september om 20.30 uur en is op deze pagina te volgen. Aanmelden voor de boekensalon is niet nodig. U hoeft alleen het geluid van uw apparaat aan te zetten. Bekijk hier alvast de teaser:

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Rumphius en de Ambonese flora

Voor het Westen bleef de tropenflora van de Indische Archipel eeuwenlang gehuld in een dichte moessonmist. Totdat in 1654 Georg Everhard Rumpf (1627-1702), beter bekend als Rumphius, als compagniesoldaat arriveert op Ambon, het eiland waar hij tot zijn dood zal blijven. Hij raakt gebiologeerd door de flora van het eiland. Ondanks rampspoed en tegenslag voltooit Rumphius, na ruim veertig jaar studie, zijn botanische meesterwerk: Het Amboinsche Kruidboek (1741-1750).

Rumphius’ Kruidboek is de eerste, uitgebreide studie naar de flora van Zuidoost-Azië en van de Molukken in het bijzonder. Rumphius beschrijft zo’n 1700 plantensoorten, verdeeld over 876 hoofdstukken en geïllustreerd met bijna 700 botanische illustraties. Maar wat het vooral bijzonder maakt is dat het Kruidboek een venster biedt tot het zeventiende-eeuwse Ambon en de denkbeelden die destijds opgeld deden. Planten zijn zo zeer verstrengeld met het menselijk bestaan dat de botanie een blik biedt op allerlei facetten van het Ambonese leven.

Norbert Peeters studeerde Archeologie en Filosofie. Hij is parttime bezig met een promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden, waarin hij de filosofische en historische achtergrond van onkruid onderzoekt. Daarnaast is Peeters programmamaker voor Studium Generale Leiden, waar hij vooral de natuurwetenschappen behandelt. Samen met oud-hoogleraar Wouter Oudemans schreef hij Plantaardig - Vegetatieve Filosofie (2014). Zijn debuut, Botanische revolutie: de plantenleer van Charles Darwin (2016), haalde de shortlist van de Jan Wolkers Prijs 2016. Met Tessa van Dijk stelde hij de essaybundel Darwins engelen: vrouwelijke geleerden in de tijd van Charles Darwin (2018) samen. In 2020 verscheen Rumphius’ Kruidboek Verhalen uit de Ambonese flora, in 2021 gevolgd door het essay Wildernis-vernis. Een filosoof in het Vondelpark.

Het boek Rumphius' Kruidboek Verhalen uit de Ambonese flora van Norbert Peeters is een uitgave van KNNV Uitgeverij. Het boek (ISBN: 9789050117470) is verkrijgbaar voor 29,95 euro.