Online boekensalon met Wim van den Doel - Het volkomen geleerdenleven van Christiaan Snouck Hurgronje

Op donderdag 29 april is Wim van den Doel, hoogleraar Algemene Geschiedenis, te gast in de online boekensalon van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Hoofdconservator Garrelt Verhoeven interviewt Van den Doel over zijn nieuwe boek Snouck Het volkomen geleerdenleven van Christiaan Snouck Hurgronje. In de boekensalon worden leven en werk van de Leidse arabist en islamoloog Christiaan Snouck Hurgronje (1857-1936) besproken in de context van de koloniale overheersing in Nederlands-Indië. Naast Van den Doel is Nico Kaptein, hoogleraar Islam in Zuidoost Azië, te gast die eerder een biografie over Sayyid ʿUthman, de Arabische assistent van Snouck schreef. Conservatoren van de UBL presenteren aansluitend bijpassende topstukken uit de Leidse collecties.

Deelnemen boekensalon

De online boekensalon begint donderdag 29 april om 20.30 uur en is op deze pagina te volgen (online inloop vanaf 20.15 uur). Aanmelden voor de boekensalon is niet nodig. U hoeft alleen het geluid van uw apparaat aan te zetten.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of
Omslag van het boek

Christiaan Snouck Hurgronje

De jonge geleerde Christiaan Snouck Hurgronje leefde als moslim in Mekka en hij studeerde er in de Grote Moskee. Vervolgens werd hij adviseur van het koloniale bestuur in Nederlands-Indië, waarvoor hij het Nederlandse beleid ten aanzien van de islam ontwierp. Samen met generaal Van Heutsz zorgde hij voor de verovering van Atjeh. Eenmaal terug in Nederland werd hij hoogleraar in Leiden en een pleitbezorger van de beëindiging van de Nederlandse overheersing van Indië. Hij werd gezien als een van de grootste wetenschappers uit zijn tijd.

Over de auteur

Wim van den Doel is verbonden aan de Universiteit Leiden, de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam. In Snouck schetst Van den Doel het rijke en complexe leven van Snouck tegen de achtergrond van de ingrijpende gebeurtenissen in Europa, het Midden-Oosten en Indonesië; gebeurtenissen die een geschiedenis vormen van ontdekkingen, oorlogen, onderdrukking, emancipatie en drang naar vrijheid. Van den Doel heeft meerdere boeken over de Nederlandse koloniale geschiedenis op zijn naam staan, waaronder Zo ver de wereld strekt. De geschiedenis van Nederland overzee vanaf 1800.

Het boek Snouck Het volkomen geleerdenleven van Christiaan Snouck Hurgronje van Wim van den Doel is een uitgave van Prometheus. Het boek (ISBN: 9789044635621) is verkrijgbaar in de boekhandel voor 49,99 euro.