Saskia Gieling nieuwe managing uitgever van Leiden University Press

Per 1 april 2021 is dr. Saskia Gieling de nieuwe managing uitgever van Leiden University Press (LUP), de academische uitgeverij van Universiteit Leiden. Gieling brengt een schat aan ervaring mee op het vlak van wetenschappelijk uitgeven. Zij volgt Anniek Meinders op die meer dan acht jaar als managing uitgever leiding heeft gegeven aan LUP.

Saskia Gieling

Saskia Gieling studeerde Arabische en Perzische talen en culturen aan de Radboud Universiteit en promoveerde in 1998 op het proefschrift The sacralization of war in the Islamic Republic of Iran, uitgeven in 1999 onder de titel Religion and war in revolutionary Iran bij I.B. Tauris. Zij werkt sinds 2010 bij Amsterdam University Press onder meer als Senior Commissioning Editor. Haar hoofdverantwoordelijkheid is het Asian Studies Programme dat zij in 2013 heeft opgezet en dat inmiddels bestaat uit vijftien boekseries met internationale editorial boards. Van 2000 tot 2010 was Gieling beleidsmedewerker bij het Leids Universiteits Fonds en de Faculteit der Geesteswetenschappen in Leiden.

Anniek Meinders verlaat LUP op 15 april en verheugt zich op een nieuwe stap in haar carrière. Meinders heeft LUP uitgebouwd met internationale auteurs en heeft nieuwe boekseries opgezet onder andere op het gebied van koloniale en globale geschiedenis. Het hoogtepunt voor Meinders als LUP managing uitgever is uiteraard de jubileumuitgave van Huizinga’s Herfsttij der Middeleeuwen en de bejubelde vertaling Autumntide of the Middle Ages. Voordat zij naar LUP kwam, werkte Meinders als uitgever bij Amsterdam University Press en bij Brill.

Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit en directeur LUP: ‘Ik ben bijzonder blij dat Saskia Gieling Leiden University Press komt leiden op een moment waarop cruciale veranderingen plaatsvinden in het uitgeven van wetenschappelijke boeken. Gieling heeft zich bewezen als een enthousiaste, doortastende en vertrouwenwekkende uitgever die veel aandacht heeft voor de auteur. Zij volgt Anniek Meinders op die op voortreffelijke wijze LUP heeft vormgegeven en uitgebreid en een prachtig fonds achterlaat’.

Saskia Gieling: ‘Ik kijk er zeer naar uit om als managing uitgever bij LUP in de voetsporen van Anniek Meinders te mogen treden en voort te bouwen op datgene wat zij in de afgelopen jaren heeft bereikt’.

Anniek Meinders: ‘Met dankbaarheid kijk ik terug op de mooie jaren bij LUP en de succesvolle samenwerkingen met onze auteurs, redactieraad en serieredacties. Ik ben trots op wat we met het LUP-team hebben opgebouwd en dank Kurt De Belder voor zijn vertrouwen en visie. Bij Saskia Gieling laat ik LUP in hele goede handen achter en ik wens haar alle succes met de verdere opbouw van het fonds’.

Leiden University Press

LUP bedient de gehele internationale wetenschap door peer-reviewed publicaties uit te geven. LUP uitgaven zijn vooral in het Engels maar ook in het Nederlands en hebben als focus onderwerpen binnen de geestes- & sociale wetenschappen en de rechtsgeleerdheid. De boeken zijn zowel in print als digitaal beschikbaar en ook steeds meer in open access.

Meer informatie over Leiden University Press: www.lup.nl.