Gedigitaliseerde westerse na-middeleeuwse handschriften en archieven beschikbaar in Digital Collections

De Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) heeft meer dan duizend stukken en meerdere volledige archieven uit de collecties westerse na-middeleeuwse handschriften en archieven online beschikbaar gemaakt via Digital Collections. Hiermee zijn enkele van de belangrijkste archieven en topstukken uit de Nederlandse literatuur, de wetenschapsgeschiedenis en boekgeschiedenis vrij online beschikbaar gemaakt voor onderwijs, onderzoek en het belangstellende publiek.

Literatuur, wetenschaps- en boekgeschiedenis

De online beschikbaar gemaakte collecties bevatten veelal archieven en topstukken uit de Nederlandse en internationale literatuur, uit de wetenschaps- en boekgeschiedenis: de archieven van bekende Nederlandse schrijvers als Nicolaas Beets, Conrad Busken Huet, François HaverSchmidt, de wetenschappelijke archieven van Johan Huizinga en de Leidse Sterrenwacht, en manuscripten van bijvoorbeeld Hugo de Groot. Veel van de nu online beschikbare literaire archieven zijn afkomstig uit de collectie van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde die in 1877 in permanente bruikleen werd gegeven aan de UBL.

Zeker nu er met het coronavirus veel onderzoek en onderwijs online moet gebeuren, is het belangrijk dat onderzoekers en docenten toegang hebben en houden tot primair bronmateriaal, ook op afstand. ‘In Digital Collections kun je vrijwel je gehele onderzoek vanuit huis doen, omdat de archieven in hun geheel beschikbaar zijn gemaakt.’ volgens Mart van Duijn, conservator voor westerse na-middeleeuwse handschriften en archieven bij de UBL. De gedigitaliseerde archieven geven onderzoekers de kans om niet alleen goed maar ook efficiënt onderzoek te doen. ’Je bekijkt niet één enkel stuk, maar je gaat door een hele wereld heen. Digitaal kun je zo toch heel dicht bij een bron komen en de context ervan doorgronden.’ Dat is nu mogelijk in de Leidse Digital Collections, met vrije toegang tot kwalitatief hoge scans speciaal gemaakt voor onderzoek, die voldoen aan alle (inter)nationale richtlijnen.

Na-middeleeuwse handschriften

Door de eeuwen heen heeft de UBL een aansprekende, diverse en belangrijke collectie handschriften verzameld. De archieven van de Universiteit zijn vanaf de oprichting in 1575 bewaard gebleven en al vroeg begon de Universiteitsbibliotheek met het bewaren van brieven, manuscripten en andere documenten van Leidse academici. Zo kunnen onderzoekers van vandaag inzicht verwerven in het werkproces en het persoonlijk leven van auteurs en wetenschappers. Een groot deel van de collectie bestaat uit correspondentie van wetenschappers van grote invloed, waarvan sommige grondleggers van de Universiteit: Josephus Justus Scaliger, Justus Lipsius, Isaac Vossius, Carolus Clusius en Hugo de Groot.

Over Digital Collections

Via Digital Collections maakt de UBL gedigitaliseerd en digital born materiaal beschikbaar. Het platform bevat uitgebreide functionaliteiten zoals het zoeken in full-text in gedrukte werken, het inzoomen op de beelden en de mogelijkheid om zelf HD-afbeeldingen te downloaden. Ook kan op materiaalsoort worden gezocht, kunnen zoekacties worden verfijnd, is er een koppeling met de bibliotheekcatalogus en kan tegelijk in verschillende collecties worden gezocht. Via de collectiepagina’s is iedere collectie ook apart goed toegankelijk. De gedigitaliseerde materialen zijn van duurzame links voorzien waardoor deze geschikt zijn voor verwijzingen op websites en in wetenschappelijke publicaties. Voor veel van het gedigitaliseerde materiaal geldt een CC-BY licentie: het materiaal kan door iedereen worden gebruikt. Er wordt voortdurend nieuw materiaal via Digital Collections toegankelijk gemaakt door de UBL. Om de functionaliteit van Digitial Collections optimaal te benutten kunnen gebruikers de Digital Collections instructievideo’s bekijken.