Boekensalon met schrijver en gastconservator Abdelkader Benali

Op maandag 28 september is schrijver Abdelkader Benali te gast in de online boekensalon van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Hoofdconservator Garrelt Verhoeven interviewt Benali over zijn essay Reizigers van een nieuwe tijd dat hij speciaal voor de Maand van de Geschiedenis schreef, en over de gelijknamige digitale tentoonstelling die hij als gastconservator van de UBL heeft gemaakt. Tijdens de boekensalon bekijkt en bespreekt Benali met conservatoren diverse topstukken uit de Leidse collecties en wordt de tentoonstelling geopend.

Deelnemen boekensalon

De online boekensalon begint om 15.00 uur en is te volgen via de website van de UBL: bibliotheek.universiteitleiden.nl. Aanmelden voor de boekensalon is niet nodig. U hoeft alleen op de onderstaande knop te klikken en het geluid van uw apparaat aan te zetten. De digitale inloop is vanaf 14.45 uur.

Trailer boekensalon met Abdelkader Benali

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Online tentoonstelling

Ter gelegenheid van de Maand van de Geschiedenis maakte Abdelkader Benali samen met conservatoren van de UBL de online tentoonstelling Reizigers van een nieuwe tijd. De tentoonstelling gaat over de Barbarijse zeerovers die vooral in de zeventiende eeuw bekend stonden als de schrik van de Middellandse Zee. Deze zeerovers opereerden vanuit Tunis, Tripoli, Algiers, Salé en andere havens in Marokko. In de tentoonstelling toont Benali diverse topstukken uit de Leidse collecties, waaronder kaarten, prenten en boeken. De stukken zijn door Benali van persoonlijk commentaar voorzien. Ook zijn ingesproken teksten van Benali te beluisteren en vertelt hij in een video zijn verhaal. De tentoonstelling wordt tijdens de boekensalon geopend en is daarna voor iedereen online te bekijken.

‘Geschiedenis geeft mij de kans om het verhaal achter het verhaal te vinden’

Abdelkader Benali over zijn essay voor de Maand van de Geschiedenis.

Maand van de Geschiedenis

De Maand van de Geschiedenis is het grootste geschiedenisevenement van Nederland. Honderden culturele, literaire en mediaorganisaties brengen samen de geschiedenis onder de aandacht. Het thema van de Maand van de Geschiedenis 2020 is Oost/West: van kruistochten tot slavenhandel en van Koude Oorlog tot globalisering. Het essay Reizigers van een nieuwe tijd van Abdelkader Benali is in oktober verkrijgbaar in de boekhandel voor 3,95 euro.