Schenking maakt digitalisering Chinese onofficiële poëzietijdschriften mogelijk

De Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) heeft van dr. Freerk Heule een schenking ontvangen voor de digitalisering en ontsluiting van een internationaal unieke collectie onofficiële (minjian) poëzietijdschriften uit China. Deze poëzietijdschriften worden gemaakt buiten de officiële infrastructuur voor literatuur in China en zijn extreem moeilijk vindbaar. Door digitalisering worden de tijdschriften breed toegankelijk gemaakt voor onderzoek, onderwijs en het belangstellende publiek. De UBL is dr. Heule buitengewoon dankbaar voor zijn schenking.

Fascinerend onderzoeksgebied
Onofficiële poëzietijdschriften zijn een fascinerend onderzoeksgebied in de Chinese en de vergelijkende literatuurgeschiedenis. De tijdschriften zijn vergelijkbaar met Sovjet-Russische samizdat-publicaties en de little magazines die worden geassocieerd met het vroege modernisme in het Westen. Onofficiële poëzietijdschriften worden nog altijd uitgegeven. Deze circuleren breed onder Chinese dichters, critici en onderzoekers en hebben grote invloed. Nieuwe uitgaven worden opgenomen in de collecties van de UBL.

Twaalf beroemde stukken digitaal
Omdat de tijdschriften worden uitgegeven buiten de officiële infrastructuur voor literatuur in China zijn ze extreem moeilijk te vinden. Door de UBL zijn recent twaalf beroemde titels van in totaal zo’n 1000 pagina’s gedigitaliseerd en online beschikbaar gemaakt. Dankzij de schenking van dr. Heule kan de digitalisering worden uitgebreid en kunnen unieke uitgaven worden toegevoegd aan de online-collectie.

Tijdens mijn studie Geneeskunde aan de VU omstreeks 1968 raakte ik geïnteresseerd in China en de Chinese literatuur en kunst. Later voelde ik me aangetrokken tot Filosofie en aspecten van de Sinologie. In twee boekjes heb ik de gedichten van Li Bai en Li Qingzhao verkend, op zoek naar natuur-expressie en angsten. In een recent boek zocht ik naar de bronnen van de achttiende-eeuwse chinoiserie, als daad van navolging en vroege interculturele communicatie. De schilder Huang Shen (1687–1772) was een project van mijn jongste reis naar China: hoe kon hij het menselijk gelaat zo meesterlijk uitbeelden? In al deze studies zocht ik de ziel van de Chinese mens. Zo denk ik ook over het ontsluiten van deze unieke verzameling poëzietijdschriften uit China. Ik hoop dat mijn financiële impuls het project een voorspoedige start geeft en tot mooie resultaten mag leiden.’

Dr. Freerk Heule

Dr. Freek Heule

Steun ons
Wanneer u net als dr. Heule belangstelling heeft voor het ontsluiten van de collectie onofficiële poëzietijdschriften en ons financieel wilt steunen, of als u onofficiële poëzietijdschriften uit China bezit en overweegt deze aan de UBL te schenken, komen wij graag in contact met u.