Collectie historicus Johan Huizinga geheel online beschikbaar

De gehele Johan Huizinga, de belangrijkste historicus van Nederland, is nu via de nieuwe website Huizinga Online wereldwijd beschikbaar. De Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) heeft zowel het wetenschappelijk archief van Huizinga als Huizinga’s Verzamelde Werken en zijn correspondentie digitaal toegankelijk gemaakt. Alle informatie op de website is in het Nederlands en het Engels vrij beschikbaar voor onderwijs, onderzoek en het belangstellende publiek.

Leven en werk
Het gepubliceerde en ongepubliceerde werk van historicus en hoogleraar Johan Huizinga (1872-1945) wordt overzichtelijk op Huizinga Online gepresenteerd. De belangrijkste gebeurtenissen en publicaties staan bijeen in het Jaartallenoverzicht en in het veel uitgebreider Kalendarium wordt elke gebeurtenis in Huizinga’s leven vermeld. Huizinga’s gepubliceerde artikelen en boeken zijn voor het overgrote deel heruitgegeven in Huizinga’s Verzamelde Werken (Haarlem, 1948-1951). Deze zijn thematisch-chronologisch geordend en per deel aanklikbaar. Briefwisseling bevat de brieven van en aan Huizinga van 1894-1945 zoals verschenen in drie delen gepubliceerd in 1989-1991. Een chronologische lijst van alle tot nu toe bekende brieven die Huizinga geschreven en/of ontvangen heeft, ook na verschijning van de Briefwisseling, vindt u in de Inventory of the Correspondence of Johan Huizinga.

De website Huizinga Online werd gelanceerd tijdens de middag over Herfsttij der Middeleeuwen op 19 november 2019, georganiseerd door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Het archief van Huizinga is tevens rechtstreeks raadpleegbaar via de Digital Collections van de Universitaire Bibliotheken Leiden. Via de uitvoerige collectiebeschrijving kunt u navigeren in het archief en de stukken digitaal bestuderen.

Jubileumeditie Herfsttij der Middeleeuwen
Het is dit jaar precies honderd jaar geleden dat Johan Huizinga zijn meesterwerk Herfsttij der Middeleeuwen publiceerde. Naar aanleiding hiervan heeft Leiden University Press een jubileumeditie uitgegeven. Met 300 illustraties in kleur doet het kloeke, gebonden boek recht aan de belevingswereld van Huizinga. De jubileumeditie van Herfsttij der Middeleeuwen is geredigeerd en toegelicht door Huizinga-kenner Anton van der Lem, die tevens de drijvende kracht is achter de website Huizinga Online. Het is te bestellen in de boekhandel en bij Leiden University Press. Met 592 pagina’s kost het € 59,50. ISBN 978 90 8728 312 4. In mei 2020 verschijnt bij Leiden University Press de compleet nieuwe Engelstalige uitgave: Autumntide of the Middle Ages. De geheel nieuwe vertaling wordt verzorgd door Diane Webb.