Publieksmiddag Jan Wolkers

Op donderdagmiddag 26 september wordt in de Stadsgehoorzaal op de Breestraat 60 in Leiden vanaf 13.00 uur een publieksmiddag gehouden waar diverse sprekers hun licht laten schijnen over Jan Wolkers als schrijver, beeldend kunstenaar en Bekende Nederlander.

Inloop vanaf 13:00. Het programma zal om 13:30 aanvangen.

• Welkom door Kurt De Belder (directeur Universitaire Bibliotheken Leiden) en Meta Knol (directeur Museum De Lakenhal)
  • ‘Jan Wolkers als schrijver’. Lezing van Onno Blom.
  • ‘Dubbeltalent: zegen of vloek’. Lezing van Rob Wolthoorn.
  • ‘Op reis door Manhattan. Van behandelstrategie tot eindresultaat: De restauratie van Jan Wolkers’ Manhattan (1964)’. Presentatie door Marleen Wagenaar.
  • ‘“Een sexuele uitvreter”. Auteurschap en imago van Jan Wolkers in de jaren zestig en zeventig’. Lezing van Sander Bax.
  • Muziek van Arzbach, Brunt (De Dijk) & Smit – De geest van Jan Wolkers.
  • Wolkers in beeld en geluid. Fragmenten uit: ‘Spiegel der kunsten’ (1963), Showroom (1977), ‘Jan Wolkers, de schrijver en de dood’ (2007), ‘Jan Wolkers spreekt’ (2017).
  • Vraaggesprek van Peter van Zonneveld met Karina Wolkers.
  • Receptie

Het maximum aantal deelnemers is bereikt. U kunt zich niet meer aanmelden.

Over de Publieksmiddag

Verhalen, romans en essays

Onno Blom, literair recensent en freelance journalist, promoveerde in 2017 op een inmiddels bekroonde biografie over Wolkers. Blom gaat nader in op de kracht van zijn verhalen, romans en essays.

Sculpturen, reliëfs en schilderijen

Rob Wolthoorn, conservator moderne kunst van Museum De Lakenhal, bespreekt het beeldend werk van Wolkers: de sculpturen, reliëfs en schilderijen. Aansluitend belicht Marleen Wagenaar de restauratie van een vroeg kunstwerk: ‘Manhattan’ (1964).

Imago en media

Sander Bax (Tilburg University) onderzoekt hoe Jan Wolkers in de jaren zestig en zeventig zijn imago als schrijver en kunstenaar in (autobiografische) teksten en in de media vormgaf. In zijn zelf-presentatie wist Wolkers op een fascinerende manier klassieke (romantische) noties van auteurschap te verbinden met de wetten van de mediacultuur van zijn tijd. Hij slaagde er daardoor in een van de eerste celebrity-schrijvers in de Nederlandse literatuur te worden.

Muziek van Arzbach, Brunt (De Dijk) & Smit - De geest van Jan Wolkers

Gitarist Nico Arzbach en saxofonist Roland Brunt maken beiden deel uit van de befaamde rockgroep De Dijk. Los daarvan maken ze ook samen muziek, waarbij schrijver en verteller Peter Smit voor de teksten zorgt. In 2017 verscheen hun cd De Geest Van Jan Wolkers. In de tien nummers worden de mijlpalen in het leven van de beroemde schrijver, kunstenaar en natuurmens Jan Wolkers bezongen.

In gesprek met Karina Wolkers

Na een korte collage van televisiefragmenten met Jan Wolkers in de hoofdrol is tot besluit het woord aan Peter van Zonneveld en Karina Wolkers. De Leidse literatuurhistoricus zal haar ondervragen over bijna vijfenveertig jaar samenleven met Wolkers, over de totstandkoming van zijn werk, over zijn mediaoptredens, huisvaderschap en nog veel meer.

Waanzinnige Wolkers Week

Museum De Lakenhal, Universitaire Bibliotheken Leiden en de stad vieren graag met u dat de artistieke nalatenschap van Jan Wolkers een plek in Leiden heeft gekregen. Van maandag 23 tot en met vrijdag 27 september september is Leiden het toneel van de Waanzinnige Wolkers Week. Vijf dagen lang zal de stad bruisen van allerlei Wolkers-activiteiten. Bekijk het programma op de website wolkersinleiden.nl en meld u aan voor een of meer (gratis) activiteiten!