Tentoonstelling De Bijzondere Band – Boekbanden van Nederlandse Art Nouveau ontwerpers

Het Huis van het Boek organiseert van 22 maart t/m 23 juni de tentoonstelling: ‘De Bijzondere Band, Art Nouveau-boeken van Dijsselhof, Lion Cachet en Nieuwenhuis’ in het Museum Meermanno in Den Haag.

Art Nouveau kunst op boekbanden

Deze drie pionierende ontwerpers in de tentoonstelling verhieven tussen 1890 en 1910 de boekband van gebruiksvoorwerp tot een kunstvoorwerp. Voor deze tentoonstelling zijn topstukken van het Museum Meermanno en de Koninklijke Bibliotheek aangevuld met stukken van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en de Koninklijke verzamelingen. De tentoonstelling is samengesteld door Freek Heijbroek, oud-conservator Rijksprentenkabinet, en Kasper van Ommen, medewerker van de Bijzondere Collecties van de UBL.

Verzamelde Opstellen - L. van Deyssel

Verzamelde topstukken

Ondanks het feit dat de Art Nouveau in de boekdrukindustrie slechts een modeverschijnsel was, heeft de periode een aantal schitterende boekbanden opgeleverd. In de tentoonstelling ‘De Bijzondere Band’ is bijvoorbeeld een door Dijsselhof met de hand ingekleurd exemplaar van Walter Crane’s Kunst en samenleving te zien. ‘Huis van het Boek’ beperkt zich echter niet tot de boekband. De Rembrandt-portefeuilles die Lion Cachet in 1898 ter ere van de inhuldiging van koningin Wilhelmina maakte zijn er ook te zien. Uit de collectie van de UBL wordt een ruime selectie van boekbanden en toegepaste grafiek van Lion Cachet en Nieuwenhuis tentoongesteld. Daarnaast zijn uit deze collectie boekbanden te zien van tijdgenoten van het driemanschap, zoals Jan Toorop,  Antoon Derkinderen en Richard Roland Holst.

Activiteiten

In het kader van deze tentoonstelling worden ook een aantal activiteiten georganiseerd: tussen 5 en 10 juni vindt in Den Haag het Art Nouveau Festijn plaats. In de Museumdrukkerij van het Museum Meermanno zullen workshops worden georganiseerd in het thema van de Art Nouveau stijl en methodiek. Daarnaast worden in het museum lezingen en rondleidingen aangeboden.

Nederlandse almanak 1894