Middag rond boeken uit de bibliotheek van Menno ter Braak

Op donderdag 29 november a.s. vindt in de Universiteitsbibliotheek de jaarlijkse middag 'Boeken uit de bibliotheek van Menno ter Braak' plaats. Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd om bij deze middag aanwezig te zijn. De middag wordt gehouden in de Vossiuszaal van de Universiteitsbibliotheek, Witte Singel 27 te Leiden en begint om 13.00 uur.

Bibliotheek van Ter Braak

Enkele jaren terug heeft de Universitaire Bibliotheken Leiden de bibliotheek van Nederlands belangrijkste criticus Menno ter Braak kunnen verwerven. De bibliotheek van Ter Braak bestaat uit boeken over Nederlandstalige letterkunde en geschiedenis, Duitstalige letterkunde, politiek, geschiedenis, cultuurgeschiedenis en meer. Bijzonder zijn vooral de boeken met persoonlijke aantekeningen, opdrachten of vanwege de bijzondere uitvoering.

• 13.00-13.30 Inloop

• 13.30-13.45 Anton van der Lem, conservator oude drukken Universitaire Bibliotheken Leiden, Welkomstwoord en introductie sprekers

• 13.45-14.15 Reinder Storm, Bevrijd van pijnigend denken. Ter Braak en J.A. dèr Mouw

• 14.15-14.45 Hein Aalders en Menno Voskuil: Ter Braak met en na Slauerhoff

• 14.45-15.15 Christine van Groenestijn: Hoe zag Denis de Rougemont, tijdgenoot van Ter Braak, de eenheid van Europa?

• 15.15-15.30 Pauze met thee en koffie

• 15.30-16.00 Niels Bokhove: Menno ter Braak & Halbo C. Kool — symbiose tussen auteur en criticus?

• 16.00-16.30 Egbert Dommering: Homo ludens en Menno de spelbreker

Tijdens de pauze en na afloop is er gelegenheid die boeken uit Ter Braaks bibliotheek te bezichtigen die in de presentaties genoemd worden.

Aanmelden

Aanmelden via aanmelding@library.leidenuniv.nl (graag onder vermelding van 'Menno ter Braak' en het aantal personen) of telefonisch via ons secretariaat 071-527 2832. Aanmelden is verplicht.