Mark Rutte ontvangt jubileumeditie Herfsttij der Middeleeuwen

Op maandag 17 september is de jubileumeditie van Herfsttij der Middeleeuwen, het bekendste werk van de historicus Johan Huizinga, gepresenteerd. Het eerste exemplaar is door minister-president Mark Rutte, historicus en alumnus van Universiteit Leiden, in ontvangst genomen. Herfsttij der Middeleeuwen verscheen voor het eerst in 1919. Honderd jaar later geniet Herfsttij nog onverminderd populariteit. Het boek wordt gezien als een van de grootste en meeslependste klassieke geschiedwerken.

Jubileumeditie

Als opmaat naar 100 jaar Herfsttij in 2019 heeft Leiden University Press een jubileumeditie uitgegeven. In deze gebonden, rijk geïllustreerde uitgave kan de lezer bij de tekst de kunstwerken zien die door Huizinga worden genoemd. Naast de bekende meesterwerken van Jan van Eyck, Rogier van der Weyden en tijdgenoten, zijn ook de door hem gebruikte literaire werken met miniaturen uit de handschriften afgebeeld. Zoveel mogelijk van wat door Huizinga in de tekst is genoemd wordt in beeld gebracht, waardoor het boek meer dan 300 illustraties in kleur bevat. Initiator en bezorger van de jubileumeditie is dr. Anton van der Lem, conservator Oude Drukken bij Universiteit Leiden en Huizinga-kenner. In zijn nawoord ‘Honderd jaar Herfsttij’ zet hij de receptiegeschiedenis van Herfsttij uiteen.

Minister-president Mark Rutte ontvangt het eerste exemplaar van de jubileumeditie Herfsttij der Middeleeuwen uit handen van dr. Anton van der Lem, conservator Oude Drukken bij Universiteit Leiden.

‘Thuis stond dit boek natuurlijk in de kast en als klein jongetje vond ik het al zo’n magische titel. Als historicus en als alumnus van Leiden vind ik het heel bijzonder te zien dat Huizinga vooral springlevend is en dat dit boek weer helemaal terug is’ aldus

minister-president Mark Rutte.

Beeld van de Bourgondische cultuur

In Herfsttij der Middeleeuwen beschrijft Huizinga op magistrale wijze de cultuur van de Lage Landen en Frankrijk in de veertiende en vijftiende eeuw. Huizinga onderzoekt de rijke cultuur van het Bourgondische hof en zijn culturele elite aan de hand van godsdienstige, historische, en literaire teksten in samenhang met de schilderkunst en miniaturen van de Vlaamse Primitieven. Herfsttij is honderd jaar na dato nog altijd een meeslepend boek en een eye opener voor tal van lezers in binnen- en buitenland.

Bestellen
De jubileumeditie van Herfsttij der Middeleeuwen onder redactie van Anton van der Lem is te bestellen in de boekhandel en bij Leiden University Press en kost € 59.50. De jubileumeditie is als hardback uitgegeven, rijk geïllustreerd en kent een omvang van 592 pagina’s. ISBN 978 90 8728 312 4