In contact met collecties: workshop manuscripten uit Zuid- en Zuidoost-Azië

Op woensdag 13 februari wordt voor het belangstellende publiek een workshop rond manuscripten uit Zuid- en Zuidoost-Azië gehouden. De workshop wordt gehouden in de Vossiuszaal en de Heinsiuszaal van de Universiteitsbibliotheek, Witte Singel 27 te Leiden. De workshop wordt twee keer aangeboden. Workshop 1 wordt gehouden van 11.00 tot 13.00 uur en workshop 2 van 14.30 tot 16.30 uur. Voor de workshop is geen specifieke voorkennis vereist.

Voorbij de inhoud
We leven in een digitale beeldcultuur. In een oogwenk wordt wat ver weg is in ruimte en tijd dichtbij gebracht en gedeeld met vrienden – met dank aan computers en internet. En toch: de nabijheid van oude of exotische objecten fascineert. Wie de kans heeft om zelf originelen te bestuderen en hanteren, ondergaat een unieke ervaring. Daarom organiseert Universitaire Bibliotheken Leiden – als onderdeel van het themaprogramma Voorbij de inhoud – een aantal workshops en nodigt belangstellenden uit om samen met conservatoren en experts een selectie van bijzondere stukken te bekijken en onderzoeken.

Manuscripten uit Zuid- en Zuidoost Azië  Vooral Aziatische culturen kennen een rijke diversiteit aan manuscriptculturen, verschillend in taal, schrift, en in het maken en het gebruik van manuscripten. Het materiaal – naast diverse soorten papier ook boombast, palmblad, koper, bot, bamboe of hout – heeft een grote invloed op de manier van schrijven en het schrift zelf. Deze workshop geeft u de gelegenheid stukken uit verschillende delen van Indonesië, Thailand, Myanmar, India, Sri Lanka en Tibet te hanteren en de aard van de gebruikte materialen ervan te ontdekken en u, in de Balinese manuscripttraditie te verdiepen. De deelnemers kunnen dan ook het schrijven (of tekenen) op een palmblad of stuk papier zelf proberen.

Programma
De workshop bestaat uit twee delen. In het eerste gedeelte, dat in de Heinsiuszaal plaats vindt, zullen de deelnemers na een korte introductie een aantal manuscripten onder toezicht zelf hanteren en bestuderen. Na een korte pauze zal dr. Hedi Hinzler in de Vossiuszaal vervolgens een hands-on inleiding geven in de Balinese palmblad manuscriptcultuur, en - wie wil - kan onder leiding praktische schrijf- (of teken)oefeningen doen.

Aanmelden
U kunt zich tot vrijdag 8 februari aanmelden voor de workshop via aanmelding@library.leidenuniv.nl (graag o.v.v. workshop 1 of workshop 2 Manuscripten Zuid- en Zuidoost-Azië en het aantal personen) of telefonisch via ons secretariaat 071-527 2832. Het aantal plaatsen is beperkt, dus aanmelden is verplicht.