Tentoonstelling Touching Treasures

Boeken, handschriften en afbeeldingen zijn natuurlijk om te lezen en te bekijken, maar ze zijn ook zoveel meer. Er valt van alles te ontdekken: verborgen inhoud, beweegbare onderdelen, pop-up voorstellingen etc. In de tentoonstelling ‘Touching Treasures’ van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) staat de materiële vorm van tekst en beeld centraal. De tentoonstelling is van 15 juni t/m 9 september 2018 in de Universiteitsbibliotheek te zien.

Van gordijntje tot haarlok
Een boek met sporen van de Leidse buskruitramp van 1807, een portret van een geliefde, verrijkt met een haarlok, of een Turks banier die is achtergebleven op het slagveld: het zijn objecten die kunnen ontroeren en een verhaal vertellen dat uitstijgt boven de inhoud van tekst of beeld. Andere voorwerpen vragen om actie van de gebruiker zoals een miniatuur, verscholen achter een gordijntje, een boek met een draaibare sterrenkaart, of een prent met een losse flap die onthult wat er onder de kleding is te zien. De materiële vorm van de voorwerpen laat een ander licht schijnen op hun betekenis en waarde. Ze zijn bijzonder om verschillende redenen.

Bron van informatie
Objecten hebben fysieke kenmerken die laten zien hoe makers of gebruikers een emotionele connectie met het voorwerp hebben. De materiële vorm is een toegevoegde bron van informatie. De fysieke kenmerken van historische teksten en beelden spelen dan ook een grote rol in wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Bovendien bepalen ze in hoge mate de kostbaarheid en zeldzaamheid van deze stukken, hun kwetsbaarheid en hun charme. Voor de bijzondere collecties van de UBL is materialiteit van tekst en beeld dan ook een belangrijk onderwerp.

Voorbij de inhoud
De tentoonstelling is onderdeel van het themaprogramma Voorbij de inhoud, waarmee de UBL zich richt op de materialiteit van tekst en beeld. Specifiek wordt aandacht besteed aan de vormen waarin historische teksten en beelden zijn overgeleverd, maar ook aan de digitale technieken die recentelijk zijn ontwikkeld om ze beter te kunnen bestuderen. Via blog-posts, publicaties, workshops en lezingen worden studenten, onderzoekers en ook een breder publiek betrokken.

Touching Treasures
15 juni tot en met 9 september 2018
Expositieruimte van de Universiteitsbibliotheek Leiden
Witte Singel 27