Voorbij de inhoud: beleef objecten uit de bijzondere collecties

Met het themaprogramma ‘Voorbij de inhoud’ besteedt UBL extra aandacht aan de materialiteit van tekst en beeld. Via blog-posts, publicaties en geplande publieksactiviteiten is het mogelijk de materiële cultuur achter bijzondere collecties te beleven.

Bijzondere collecties
Al vele jaren beheert UBL bijzondere collecties van nationaal en internationaal belang. In deze jaren zijn twee dingen duidelijk geworden. Allereerst, dat de waarde van bijzondere collecties verder reikt dan de tekstuele en visuele inhoud. En tevens, dat het gebruik van bijzondere collecties hun waarde doet vermeerderen, en daarmee helpt om dit erfgoed door te geven aan het nageslacht. Het behoud van cultureel erfgoed voor de toekomst krijgt dan ook veel zorg, net als de beschikbaarstelling ervan aan studenten, onderzoekers en een meer algemeen publiek. Dat laatste gebeurt meer en meer door het aanbieden van digitale versies. Maar in hoeverre kan een reproductie het origineel vervangen? En wat hebben nieuwe technieken hierin te bieden?

Activiteiten
Gedurende het themaprogramma worden meerdere activiteiten georganiseerd die het mogelijk maken onze collecties te beleven. Zo is er van 7 juni tot 9 september de tentoonstelling Touching Treasures in de foyer van de UB, zijn er hands-on demonstraties gepland waarbij geïnteresseerden onder leiding van conservatoren en experts in contact kunnen komen met het materiaal uit de bijzondere collecties, en in november zullen tijdens een symposium nieuwe digitale onderzoekstechnieken gedemonstreerd en besproken worden die ons meer leren over de materiële cultuur achter de bijzondere stukken die hier zijn.