Verslagen slachtoffers Leidse gifmengster Goeie Mie ontdekt

Schenking verloren gewaande toxicologische verslagen slachtoffers grootste gifmengster aller tijden aan Universiteit Leiden.

De Universiteit Leiden heeft de toxicologische verslagen verworven van de laatste slachtoffers van de Leidse gifmengster Goeie Mie. Jarenlang ging men ervan uit dat de verslagen uit 1884 verloren waren gegaan bij het bombardement op het Haagse Bezuidenhout op 3 maart 1945, waarbij het archief van de Rechtbank werd vernietigd. Onlangs werden er originele afschriften aangetroffen in het Nederlands Forensisch Instituut en geschonken aan de Universiteit Leiden. Op maandag 1 mei  –de dag van haar veroordeling – wordt de studiemiddag Goeie Mie ontmaskerd! gehouden.

Goeie Mie
Maria Catharina Swanenburg (1839-1915), beter bekend als Goeie Mie, staat te boek als de grootste gifmengster aller tijden. Zij verzorgde eind negentiende eeuw de zieken in enkele van de armste wijken van Leiden. Daaraan dankt zij haar bijnaam Goeie Mie. Maar achter de ruggen van haar slachtoffers om sloot zij verzekeringen af op hun levens, om hen vervolgens met gif om het leven te brengen en het verzekeringsgeld op te strijken. Het wordt geschat dat zij in drie jaar tijd meer dan honderd slachtoffers heeft vergiftigd.

Veroordeling
In 1883 werd Goeie Mie betrapt toen zij had geprobeerd in een keer de familie van haar schoonzus Maria Frankhuizen om te leggen. Een van de slachtoffers overleefde en bij haar arrestatie had Goeie Mie een fondsenkaart van de familie Frankhuizen op zak. Vervolgens werden de lijken opgegraven van zeker vijftien eerdere slachtoffers, die aan een toxicologisch onderzoek werden onderworpen door de Leidse hoogleraar Eduard Alexander van der Burg. Onder andere op basis van de door Van der Burg opgestelde verslagen kon Goeie Mie op 1 mei 1885 worden veroordeeld.

Studiemiddag
Op maandag 1 mei a.s. wordt onder de titel Goeie Mie ontmaskerd! in de Universiteitsbibliotheek een studiemiddag gehouden ter gelegenheid van de schenking van de toxicologische verslagen aan de Universiteit Leiden. Drie experts zullen achtereenvolgens licht schijnen op het leven van Goeie Mie, het Nederlandse rechtssysteem eind negentiende eeuw en het forensisch-medisch onderzoek inzake Goeie Mie. Na afloop kunnen de toxicologische verslagen worden bezichtigd.

Programma:

• 15:30 – 15:45     Inloop

• 15.45 – 16.00     Welkom en introductie – Mart van Duijn (conservator westerse handschriften en archieven, Universitaire Bibliotheken Leiden)

• 16:00 – 16:20     Goeie Mie, de Leidse giftmengster – Ingrid Moerman (historica en oud-conservator Stedelijk Museum De Lakenhal)

• 16:20 – 16:40     “Nooit groter onmens had in de beschuldigdenbank gezeten”. Goeie Mie en het Nederlandse rechtssysteem – Marion Pluskota (postdoc onderzoeker NWO project Gender and Crimes 1600-1900, Universiteit Leiden)

• 16:40 – 17:00     “Een pot de chambre met faecalien”. Bespiegelingen over het forensisch-medisch onderzoek inzake Goeie Mie – Frederik de Wolff (emeritus hoogleraar Toxicologie, Universiteit Leiden)

• 17:00 – 17:30     Bezichtiging handschriften

Deelname studiedag
Belangstellenden kunnen kosteloos deelnemen aan de studiemiddag Goeie Mie ontmaskerd!
Aanmelden is verplicht via aanmelding@library.leidenuniv.nl (graag o.v.v. Goeie Mie ) of telefonisch via het secretariaat van de Universiteitsbibliotheek : 071-527 28 32. De studiemiddag wordt gehouden op maandag 1 mei a.s. van 15.30 tot 18.00 uur in de Vossiuszaal van de Universiteitsbibliotheek, Witte Singel 27 te Leiden