Japanse kaarten in SieboldHuis tentoongesteld

Japanmuseum SieboldHuis heeft een nieuwe vitrine in de Panoramakamer waarin kaarten uit de Siebold-Collectie van de Universitaire Bibliotheken Leiden worden tentoongesteld.

De kaartencollectie is door Philipp Franz von Siebold (1796-1866) gedurende zijn verblijf in Japan bijeenbracht. Zeven bijzondere kaarten uit deze collectie zijn nu te zien in de nieuwe vitrine. Elk jaar wordt een nieuwe selectie van kaarten getoond.

Kaartenselectie
In de eerste selectie voor de kaartenvitrine is een manuscriptkaart van Sachalin en een van de bladen van de handgetekende kaart van Hokkaido te zien. Deze behoren tot de cruciale documenten die tot Siebolds verbanning hebben geleid. Ook zijn er plattegronden van Edo (het huidige Tokyo) en Nagasaki (met het Nederlandse handelseiland Dejima) te zien. Een van de topstukken is (een deel van) de bijna twaalf meter lange, met bladgoud versierde leporello van de Tokaido, de oostelijke handelsroute van Edo naar Kyoto.

Siebold Incident
Via contacten met verschillende Japanse geografen en eigen landmeetkundige projecten vergaarde Siebold veel cartografisch materiaal, waaronder 'gevoelige' geografische informatie over de betwiste eilanden Hokkaido en Sachalin. In 1829 werden de landkaarten die Siebold verzameld had ontdekt door de Japanse autoriteiten. Het bezit van landkaarten was verboden en Siebold werd ervan beschuldigd een spion voor de Russische staat te zijn. Dit leidde tot een huisarrest en uiteindelijk in oktober 1829 tot zijn verbanning uit Japan.