Hedendaagse grafiek en tekenkunst geëxposeerd

Van 12 tot 27 november laat de Universitaire Bibliotheken Leiden in de expositiezalen van ARS Aemula Naturae voor het eerst een selectie uit haar collectie hedendaagse grafiek en tekenkunst zien.

Prentenkabinet 200 jaar

Aanleiding voor de tentoonstelling Hedendaagse grafiek en tekenkunst uit het bezit van de Universiteit Leiden is het 200 jarig bestaan van het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden. De Universiteit Leiden bezit uitgebreide collecties kunst op papier: grafiek, tekenkunst en fotografie. Deze bestrijken de Nederlandse kunst vanaf 1500 tot nu. Het huidige verzamelbeleid richt zich op de hedendaagse Nederlandse kunst. De universiteit streeft ernaar niet alleen van bekende Nederlandse kunstenaars aan te kopen, maar ook minder bekende, maar uiterst interessante kunstenaars te volgen. Het doel is het opbouwen van een representatieve verzameling Nederlandse kunst op papier. Die verzameling is gegroeid tot een van de omvangrijkste collecties papieren kunst in Nederland. Ieder werk in de collectie valt op door techniek, onderwerp of uitvoering, met kwaliteit als gemeenschappelijke noemer.

For Study and Delight

In de viering van die lange, rijke geschiedenis presenteert de Universitaire Bibliotheken Leiden het boek For Study and Delight: Drawings and Prints from Leiden University, uitgegeven door Leiden University Press. Deze publicatie vormt een complete en gevarieerde verkenning van de Leidse collecties, te beginnen met zeldzame tekeningen uit het begin van de zestiende eeuw en eindigend met de recente acquisities. Zo omvat het rijk geïllustreerde boek For Study and Delight de geschiedenis van twee eeuwen van het verzamelen: van Jan Gossaert en Barend van Orley tot aan Carel Visser en Emo Verkerk.

Voor het eerst getoond aan publiek

Tekeningen en prenten uit de Leidse collecties zijn voortdurend te zien op tentoonstellingen in binnen- en buitenland, maar de moderne collecties zijn zelden in hun samenhang getoond.  Met de selectie van grafiek en tekenkunst, die in ARS te zien zal zijn, presenteert de universiteit voor het eerst haar collectie hedendaagse Nederlandse kunst aan het Leidse publiek.

Rens Krikhaar, Sputnik Romantica, tekening, 2012

Overzicht kunstenaars

De werken die te bezichtigen zijn, zijn afkomstig van de volgende kunstenaars: Annesas Appel, Alexandra Rozen, Eugène Brands, Kees Buurman, Dick Cassée, Robbie Cornelissen,  Paul van Dongen, Cathelijn van Goor, Dolf Henkes, Wout van Heusden, Stefan Hoffmann, Nour-Eddine Jarram, Peter Kalkowsky, Bert Kienjet, Cees Kortlang, Rens Krikhaar, Bas Meerman, Rinke Nijburg, Inez Odijk, Piet Ouborg, Ingrid Simons, Carel Visser en Justin Wijers.