Programma Leiden Asia Year bekend

Het programma van het Leiden Asia Year in 2017 is bekend. Tijdens de opening van het academisch jaar van de Universiteit Leiden op 5 september is de nieuwe website leidenasiayear.nl gelanceerd door Rector Magnificus, Carel Stolker.

In 2017 zetten de Universiteit Leiden, de gemeente en culturele partners, Leiden een jaar lang op de kaart als topcentrum voor Azië op het gebied van onderzoek, onderwijs, collecties en expertise. Op de website staat informatie over lezingen, tentoonstellingen en tal van andere activiteiten die in 2017 worden gehouden met als thema Azië. Aanleiding voor het Leiden Asia Year 2017 is de bouw van The Asian Library op het dak van de Universiteitsbibliotheek, die in het najaar van 2017 wordt geopend.

Leiden: één Aziatisch kenniscentrum

De Universiteit Leiden is de plek waar
hooggekwalificeerde kennis over Azië
is gebundeld in onderwijs en onderzoek.
In september 2017 wordt The Asian
Library
, een internationaal
toonaangevend expertisecentrum op
het gebied van Azië, feestelijk geopend.
Alle collecties over Azië voor studenten,
onderzoekers en belangstellenden
komen hiermee onder één dak. De
collecties in The Asian Library die bij
elkaar zijn gebracht door de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) behoren tot de voornaamste collecties over Azië ter wereld. In  nauwe samenwerking met musea en andere organisaties en partners in de stad organiseert de UBL tijdens het Leiden Asia Year een symposium, lezingen en tentoonstellingen rondom het thema Azië.

Activiteiten rondom de opening van The Asian Library

Om de opening van The Asian Library te markeren zijn er in de openingsweek van 11 tot en met 17 september 2017 extra veel activiteiten. Denk aan de opening van de tentoonstelling Mapping Asiawaarin de onderlinge relatie tussen verschillende kenmerken in Aziatische landen wordt onderzocht, een internationaal symposium over de geschiedenis van de cartografie met nadruk op oude Aziatische kaarten, een symposium en tentoonstelling over de Aziatische keuken en culinaire activiteiten, kleinere pop-up tentoonstellingen en diverse lezingen. De filmzaal van The Asian Library wordt in gebruik genomen voor de vertoning van korte films van het CinemAsia Film Festival.

LeidenAsiaYear.nl

De nieuwe website leidenasiayear.nl is
het podium waarop alle activiteiten van
de Universiteit Leiden, musea en andere
organisaties overzichtelijk worden getoond.
In de komende maanden wordt het
programma verder aangevuld. Volg het
Leiden Asia Year ook op Facebook en
Twitter om op de hoogte te blijven van
de nieuwste ontwikkelingen rond het Leiden
Asia Year
.

Internationaal toonaangevende Azië collectie

De Aziëcollecties in The Asian Library genieten internationale faam. De Indonesiëcollectie is de grootste wereldwijd, met dank aan onder andere de collecties van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) en het Koninklijk Instituut voor Land-, Taal- en Volkenkunde (KITLV) die beide in het beheer zijn van de Universitaire Bibliotheken Leiden. De Kern-collectie, die Zuid-Azië en de Himalaya betreft, is een van de grootste collecties over deze regio in Europa. The Asian Library beheert de grootste China-collectie in Europa. De Japan-collectie bestaat uit een unieke verzameling van materialen die naar Nederland zijn gebracht door onder andere Von Siebold (1796-1866). Ook bevat de bibliotheek een grote hoeveelheid materiaal over (Noord) Korea. De collecties herbergen zeldzame en kostbare manuscripten, boeken, kaarten, foto’s, prenten en meer.