UBL neemt nieuw systeem Alma voor bibliotheekadministratie in gebruik

Op 18 juli neemt de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) het systeem Alma voor de aanschaf, uitlening en aanvraag van bibliotheekmaterialen in gebruik. Tijdens de overgangsperiode zijn er enkele ongemakken voor gebruikers.

Met Alma kan efficiënter bibliotheekmateriaal
worden aangeschaft en ingevoerd, waardoor
onderzoekers sneller toegang krijgen tot nieuw
papieren en online materiaal. Hoewel de meeste
veranderingen achter de schermen plaatsvinden,
krijgen bibliotheekgebruikers tijdens de overgangsperiode te maken met enkele
ongemakken.

Catalogus buiten gebruik

De Catalogus is op 18 juli tot 14.00 uur
buiten gebruik.

Korte onderbreking lenen en reserveren

Het is 15 juli vanaf 16.00 uur tot en met 18 juli 14.00 uur niet mogelijk bibliotheekmaterialen in de Catalogus aan te vragen of de leentermijn hiervan te verlengen. Wel kan de Catalogus worden geraadpleegd. Materialen aangevraagd vóór 16.00 uur op 15 juli worden wel op tijd geleverd. Op 12 en 19 juli stuurt de UBL geen rappels uit.

Op vrijdag 15 juli blijft het gedurende de openingstijden bij alle locaties mogelijk boeken in open opstelling te lenen via de balie;  bij de bibliotheek Rechten is dit ook mogelijk op zaterdag 16 juli. E-journals, e-books en databases zijn zoals gewoonlijk beschikbaar via de Catalogus, behalve op maandag 18 juli tot 14.00 uur.

Van vrijdag 15 juli vanaf 17.00 uur tot en met maandag 18 juli tot 14.00 uur zijn de lockers van de locatie Archeologie Van Steenis gesloten. Op maandag 18 juli tot 14.00 uur is het niet mogelijk materialen op te halen uit de lockers van de locaties Universiteitsbibliotheek en Library Learning Centre Den Haag.

Opschonen opgeslagen zoekopdrachten en leengeschiedenis Catalogus

Opgeslagen zoekopdrachten en de leengeschiedenis in MyLibrary worden gewist. Als u deze informatie wilt bewaren doet u dit dan vóór 15 juli a.s. Opgeslagen zoekresultaten op de e-Shelf blijven wel bewaard.

Leengeschiedenis
De Catalogus bewaart een lijst van de laatste 200 items die van de UBL zijn geleend. Deze leengeschiedenis kan niet worden gemigreerd naar de nieuwe versie van de Catalogus. Als u de gegevens wil bewaren kunt u een kopie van uw leengeschiedenis maken en deze plakken in een Excel- (Windows) of Numbers-document (Mac).

1. Log in de Catalogus

2. Klik op My Account

3. Klik op Loans en vervolgens op Loan History

4. Selecteer met de linker muistoets de benodigde records

5. Kopieer de geselecteerde tekst met behulp van de linkermuistoets of met Ctrl + C (Windows)

of Command + C (Mac)

6. Plak de selectie in Excel in cel A1 (Windows) of in Numbers (Mac)

Bewaarde zoekopdrachten

1. Log in de Catalogus

2. Klik op My Account

3. Klik op Queries

4. Klik op Saved Queries & Alerts
  5. Klik op de benodigde zoekvraag (Query name) to run that Saved Search
  6. Kopieer de search string vanaf de zoekbalk en plak deze in Word (Windows) of Pages (Mac) voor  toekomstig gebruik. Maak een algemene notitie over de zoekresultaten.

Oude Catalogus buiten gebruik

De toegang tot de Oude Catalogus is 1 juli jl. stopgezet.