Manuscripten van Huygens op Hofwijck

Op de tentoonstelling ‘Christiaan kijkt!’ op Huygens’ Hofwijck van 7 april tot 30 oktober 2016, zijn enkele originele manuscripten van Christiaan Huygens (1629-1695) te zien, afkomstig uit de bijzondere collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden.

Christiaan Huygens

Christiaan Huygens was een van de leidende figuren van de
zeventiende-eeuwse wetenschap. Na eerst door privé-leraren
onderwezen te zijn in de kunsten en wetenschappen schreef hij
zich op 12 mei 1645 in aan de Leidse Universiteit, waar hij rechten
n wiskunde studeerde. Huygens' eerste wetenschappelijke
publicaties waren op het gebied van de wiskunde, en deze vestigden
al spoedig zijn naam als een van de meest vooraanstaande wiskundigen
van zijn tijd. Huygens legde zich hiernaast toe op het slijpen van
lenzen, en bewees zijn capaciteiten op het gebied van de sterrenkunde
na zijn ontdekking van een satelliet rond Saturnus. Eveneens was hij
de uitvinder van het slingeruurwerk in 1656. In september 1665 werd Huygens uitgenodigd om zich als lid van de Academie Royale des Sciences
te vestigen in Parijs. Hij was daar werkzaam tot 11 september 1681. Vanaf
1687 woonde hij op Hofwijck bij Den Haag en hij overleed  op 8 juli 1695,
nadat in 1694 zijn werkkracht sterk achteruit was gegaan.

Codices Hugeniani

In de Universiteitsbibliotheek Leiden worden de Codices Hugeniani bewaard, met daarin het wetenschappelijk archief van Christiaan Huygens. Dit archief bevat gebonden handschriften (werkboeken) en losse papieren op het gebied van astronomie, mechanica, wis- en natuurkunde en muziek, alsmede correspondentie en enkele geannoteerde uitgaven. In de werkboeken kunnen vaak de eerste schetsen en ontwerpen van verhandelingen en uitvindingen worden teruggevonden. Bijzonder zijn de schetsen van Huygens’ waarnemingen van Saturnus en zijn bekende ring en de ontwerptekeningen van verschillende wetenschappelijke instrumenten, zoals telescopen, die Huygens bij zijn onderzoek gebruikte.

Manuscripten én instrumenten

De tentoonstelling ‘Christiaan kijkt!’ is een samenwerkingsproject
tussen Huygens’ Hofwijck en Museum Boerhaave in Leiden.
Telescopen en microscopen uit Museum Boerhaave zijn dan tijdelijk
op Huygens’ Hofwijck te zien. In deze tentoonstelling staan de
belangrijke uitvindingen en ontdekkingen van Christiaan Huygens op
het gebied van telescopen en microscopen centraal. De originele instrumenten én manuscripten van deze wereldberoemde wetenschapper zijn voor het eerst op zijn buitenplaats Hofwijck te zien.

Zie ook de collectiebeschrijving van de Codices Hugeniani en de webtentoonstelling ‘Huygens in Leiden’ (2013)