Leiden viert feest! Hoogtepunten uit een academische collectie

Museum Het Rembrandthuis toont dit najaar 75 zeventiende-eeuwse tekeningen uit het bezit van de Universiteit Leiden. Het betreffen meesterwerken van bekende en minder bekende kunstenaars als Hendrick Goltzius, , Rembrandt, Jan Lievens, Govert Flinck, Jan van Goyen, Cornelis Bega, Simon de Vlieger, Willem van de Velde de Oude, Adriaen van Ostade en Cornelis Dusart.

Veel van de geëxposeerde tekeningen zijn niet eerder voor een breed publiek te zien geweest. De tentoonstelling in het Rembrandthuis biedt een unieke gelegenheid kennis te maken met de mooiste zeventiende-eeuwse tekeningen uit Leiden, een bijzondere verzameling die dit jaar precies 200 jaar bestaat. De tentoonstelling is te zien van 17 oktober
t/m 22 januari 2015.

Jan Theodoor Royer

Het is dit jaar 200 jaar geleden dat de Universiteit Leiden in bezit
kwam van een verzameling tekeningen en prenten, gelegateerd door
de weduwe van Jean Theodoor Royer. De collectie is sindsdien door schenkingen en aankopen sterk uitgebreid. Belangrijke aanwinsten
waren de particuliere verzamelingen van Dr. A. Welcker in 1957 en van
Mr. A. Staring in 1969. De universiteit koopt nog steeds tekeningen aan,
nu vooral van hedendaagse kunstenaars.

De zeventiende eeuw

Rembrandt, Lievens, Van Goyen, Van Ostade: de Hollandse kunst van
de zeventiende eeuw is een aaneenschakeling van klinkende namen.
Het is niet voor niets, dat de zeventiende eeuw ook wel de Gouden
Eeuw wordt genoemd, zelden was het niveau van de kunst zo hoog.
Uit de 1500 zeventiende-eeuwse tekeningen die zich in de collectie
van de Leidse Universiteit bevinden, is voor de tentoonstelling in het Rembrandthuis een zorgvuldige selectie gemaakt. Daarin zijn de
belangrijkste genres vertegenwoordigd: bijbelse verhalen, landschap
en zeegezicht, portret, scènes uit het dagelijkse leven, figuurstudies
en planten en dieren.

Hoogtepunten

Tot de hoogtepunten van de tentoonstelling behoort de studie die Rembrandt maakte als voorbereiding voor zijn ets (1638). Bijzonder is ook de grootste tekening van Rembrandts voormalige vriend in Leiden Jan Lievens, getiteld Mucius Scaevola voor koning Porsenna. Leids van oorsprong zijn ook de portretten van een echtpaar door David Bailly. Onder de landschappen springen die van Jan Both en Anthonie Waterloo in het oog. Leendert van der Cooghen tekende in Haarlem een aandoenlijk jongenskopje, terwijl Cornelis Dusart satirische tekeningen van de katholieke clerus maakte.

Catalogus

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus onder redactie van Jef Schaeps en Jaap van der Veen waarin alle tekeningen die in het Rembrandthuis getoond worden beschreven en in kleur afgebeeld zijn. In de inleiding wordt uitvoerig ingegaan op de totstandkoming van de collectie van de Universiteit Leiden. Het boek is door Leiden University Press uitgegeven en is te koop in de museumwinkel, bij de boekhandel en bij de uitgever.

Leiden viert feest! Hoogtepunten uit een academische collectie
18 oktober 2014 t/m 22 januari 2015