Indonesische vicepresident bezoekt UB

De Indonesische vicepresident Boediono bracht woensdag 26 maart een bezoek aan de Universiteit Leiden. Hij bezichtigde collecties in de Universiteitsbibliotheek en de Hortus en hield een lezing over het democratiseringsproces in Indonesië.

Binnenkort huisvest de universiteit ‘s werelds grootste Indonesië collectie. In de Leeszaal Bijzondere Collecties bekeek Boediono zeldzame boeken, tekeningen, foto’s, kaarten en manuscripten van prominente figuren uit de Indonesische geschiedenis en wetenschap. De vicepresident toonde zich onder de indruk. Bibliothecaris Kurt De Belder legde uit dat naast de reeds bestaande collecties Leiden recentelijk collecties overnam van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) en dat later dit jaar de collecties van het Koninklijk Instituut voor Land- en Volkenkunde (KITLV) hieraan worden toegevoegd. De collectie wordt grotendeels gedigitaliseerd. De Belder toonde Boediono alvast een digitale kaart van diens geboorteplaats.