Leidse universiteit blij met Koloniale collectie Tropeninstituut

De Koloniale collectie van de opgeheven bibliotheek van het Koninklijk Instituut voor de Tropen, is sinds 12 december officieel in handen van de Leidse universitaire bibliotheek. Nieuw voer voor onderzoekers en studenten met belangstelling voor Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen.

Papier, catalogus en websites

Pagina's uit het 'handschrift d'Acquet'

Anderhalve kilometer papier is de afgelopen weken met veel zorg overgebracht maar de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) aan de Witte Singel. Daarnaast is het grootste deel van de overgenomen werken opgenomen in de catalogus van UBL; bijna 25.000 titels. Tenslotte komen binnenkort de twee websites met digitale versies van een flink deel van het nieuw verworven erfgoedmateriaal beschikbaar op de site van UBL.

Het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) heeft alles op alles gezet om zijn opgeheven bibliotheek te behoeden voor de papierversnipperaar. En dat is mede dankzij de Leidse belangstelling voor een deel ervan, goeddeels gelukt. Voor andere delen zijn ook nieuwe eigenaren gevonden.

Overhandiging van topstuk

Derk Vermeer (KIT, links) en Kurt De Belder (UBL) tekenen de overdrachtsovereenkomst.

De overdracht van de Koloniale collectie KIT vond plaats op 12 december. De bibliothecaris van UBL, Kurt De Belder, en de directeur van het KIT, Derk Vermeer, tekenden de overdrachtsovereenkomst. Vervolgens overhandigde Hans van Hartevelt, bibliothecaris van het Amsterdamse instituut, het topstuk van de collectie aan De Belder.

Handschrift d’Acquet

Dat topstuk is het zogenoemde ‘handschrift-d’Acquet’. Henricus d’Acquet was burgemeester van Delft aan het einde van de zeventiende eeuw. Mede onder invloed van Jan Swammerdam, grondlegger van de entomologie (insectenleer) was het in die dagen populair een insectenverzameling aan te leggen. Dat kon ook, aangezien Swammerdam techniek ontwikkelde om de beestjes te preserveren. D’Acquet bezat niet alleen inheemse insecten maar ook exotische, uit onder meer Indië, Bengalen en Martinique. Deze laatste kwamen vermoedelijk uit de collectie van Swammerdam zelf. D’Acquet liet van zijn verzameling in 1690 geschilderde tekeningen en aquarellen vervaardigen. Het zijn deze tekeningen met d’Acquets handgeschreven toelichtingen op de afgebeelde insecten, die zijn overgedragen aan UBL, als symbool voor de hele Koloniale collectie KIT.

Waardevolle verrijking

En nog een paar pagina's uit het 'handschrift d'Acquet'

Volgens conservator André Bouwman zijn de eerste aanvragen voor inzage in de nieuwe collectie al binnen. De nieuwe aanwinsten zijn interessant voor onderzoekers en studenten met koloniale belangstelling voor de landbouw, economie, cultuur, bestuur, antropologie en geschiedenis van Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen. ‘Daarnaast is deze collectie een waardevolle verrijking van de imposante verzamelingen oude drukken en handschriften op het gebied van Indonesië en Zuid-Oost Azië die UBL al in bezit heeft’, aldus Bouwman.