Welkom in uw vernieuwde UB

De grote verbouwing is klaar! In zo’n 6 jaar tijd is de Universiteitsbibliotheek Leiden getransformeerd van een gedateerde inrichting tot een bibliotheek met de uitstraling en voorzieningen van vandaag en morgen.

Klaar voor de toekomst

In 2007 begon de grote verbouwing met de renovatie van de Leeszaal Bijzondere Collectie. Daarna moderniseerden we het informatiecentrum op de begane grond in 2008. We veranderden het entreegebied en realiseerden er een tentoonstellingsruimte in 2010. Ook de kantine kreeg een make over. Onlangs openden we een mediaruimte in het informatiecentrum en nu zijn ook de studiezalen op de eerste etage en de handbibliotheken van bijzondere collecties op de tweede etage klaar voor de toekomst.

Meer werkplekken, meer keuze, meer nieuwe media

Met alle verbouwingen samen is er één herkenbare lijn getrokken door het gebouw met een warme, moderne en toch ook tijdloze uitstraling met energiek rood en het karakteristieke grint van de pilaren. Maar belangrijker nog:

• Er zijn nu 741 werkplekken  in plaats van 475

• U heeft keuze uit een grote variatie van werkplekken: werkplekken met computer versus bring your own device werkplekken, afgeschermde samenwerkruimtes versus individuele studiekabinetten, stilte zones met individuele werkplekken versus levendige zones waar groepjes aan ronde tafels samen kunnen werken. Er zijn tijdschriftenpleinen, luie fauteuils met uitzicht en zitjes verstopt in boekenkasten.

• U kunt één van de vier afsluitbare samenwerkruimtes met smartboard reserveren.

• U kunt in de mediaruimte alleen of met een klein groepje kijken naar films en documentaires uit onze Catalogus, of zelf een opname of film meenemen.

• Overal in het gebouw is WiFi en alle bring your own device werkplekken zijn voorzien van meerdere stopcontacten voor laptop, telefoon, tablet en andere apparaten.

• Een nieuw netwerk maakt het mogelijk om met zware multimedia programma’s en bestanden te werken.

• De naslagwerken en andere materialen op de studiezalen zijn omgenummerd volgens het internationaal gebruikte Library of Congress Classification system. Eerder waren er verschillende classificatiesystemen voor verschillende studiezalen.

De studiezalen zijn nu officieel opgeleverd door de aannemer. U zult nog wel merken dat we hier en daar nog een puntje op de i moeten zetten. Zo wordt op het moment van schrijven de vloerbedekking op de omlopen nog vervangen.

Neemt u alvast een virtuele rondleiding door de nieuwe studiezaal

Rector plaatst hoogst persoonlijk de laatste boeken terug

De verbouwingen hadden heel wat voeten in aarde: tijdens alle werkzaamheden bleef de bibliotheek gewoon open voor bezoekers, maar sloten we steeds een deel af voor verbouwing. Daardoor moesten we collecties en voorzieningen een paar keer verplaatsen. De naslagwerken gingen van de studiezalen naar de grote hal en de gangen, werden ook nog eens omgenummerd naar een nieuw classificatiesysteem en gingen vervolgens naar hun (nieuwe) plek. Dat de afronding van deze verbouwing een echte mijlpaal is, bevestigde Rector Magnificus Carel Stolker dan ook symbolisch door de laatste naslagwerken in hoogst eigen persoon op hun plek te plaatsen. Hij stak letterlijk de handen uit de mouwen samen met Bibliothecaris en Directeur van Universitaire Bibliotheken Leiden, Kurt De Belder.