Tentoonstelling: Eeuwig Recht

Beleef de geschiedenis van het recht, vanaf de ontwikkeling van het Romeinse recht tot de introductie van de moderne rechtspraktijk in de Nederlanden.

In zeven vitrines kunt u portretten, collegedictaten, originele meesterwerken van grote rechtsgeleerden en attributen behorend bij rechtsspraak bewonderen. De tentoonstelling Eeuwig recht. De discrete charme van oude rechtsboeken is te bezichtigen van 27 september 2013 t/m 14 januari 2014 in de tentoonstellingsruimte van de Universitaire Bibliotheken Leiden.

Hoogtepunten

Een korte greep uit de tentoongestelde objecten. U ziet zestiende-eeuwse uitgaven van het Corpus Iuris Civilis, de neerslag van het Romeinse recht. Maar ook baanbrekende werken van beroemde rechtsgeleerden als Cornelis van Bijnkershoek en Simon van Leeuwen, en de originele uitgaven van de meesterwerken van Hugo de Groot - zijn Mare liberum (1609) en De iure belli ac pacis (1625).

Robert Feenstra

Deze tentoonstelling is een eerbewijs aan Robert Feenstra, de eerder dit jaar overleden Leidse hoogleraar Rechtsgeschiedenis. Zijn erven doneerden onlangs een deel van zijn particuliere boekenbezit aan de bibliotheek van de Universiteit Leiden. Tijdens zijn lange loopbaan deelde Feenstra zijn onovertroffen kennis van de geschiedenis van het recht met vele generaties studenten. Tijdens een bezoek aan de tentoonstelling krijgt u dan ook inzicht in de vele studies die Robert Feenstra en zijn leerlingen wijdden aan vermaarde rechtsgeleerden.

Bezoek tentoonstelling:
Locatie: Entreegebied van de Universiteitsbibliotheek, Witte Singel 27 in Leiden.
Openingstijden: openingsuren van het gebouw. Let op: in verband met feestdagen is de bibliotheek gesloten op 25 en 26 december en 1 januari.
Kosten: gratis