Tentoonstelling: Huygens in Leiden

Vader Constantijn en zoon Christiaan Huygens studeerden beiden aan de Universiteit Leiden. Volg hun voetstappen in Leiden bij de tentoonstelling ‘Huygens in Leiden’, ter ere van Huygensjaar 2013.

Een groot deel van hun originele brieven en manuscripten wordt bewaard in de Universiteitsbibliotheek Leiden. Een selectie is van 24 mei tot 17 september te bewonderen op de tentoonstelling Huygens in Leiden. U vindt de tentoonstellingsruimte op de begane grond van de Universiteitsbibliotheek, rechts van de receptie.

De tentoonstelling is ook online beschikbaar.

Codices Hugeniani: erfenis van de Huygens

Constantijn woonde op kamers op de Pieterskerkgracht, Christiaan op het Steenschuur. Ook na de studietijd hielden ze contact met jaargenoten en hoogleraren. Christiaan legateerde zijn wetenschappelijke manuscripten aan de Universiteit Leiden. Na 1800 werd het legaat verder verrijkt met manuscripten en brieven uit familiebezit. Zo kwam een groot van hun documenten terecht in de bijzondere collecties bij de Universiteitsbibliotheek Leiden: de Codices Hugeniani.

In ruim drie eeuwen - en nog steeds - houden tal van Leidse onderzoekers zich bezig met de Huygensfamilie en de Leidse collectie. De Codices Hugeniani zijn nu geïnventariseerd door dr. Joella Yoder, in een langverwachte catalogus die door Brill Publishers uitgegeven wordt.

Huygensjaar 2013

De aanleiding voor deze tentoonstelling is het Huygensjaar 2013: instellingen in heel Nederland hebben de handen ineen geslagen om door middel van tentoonstellingen, workshops en lezingen deze veelzijdige wetenschappers uit de Gouden Eeuw in de schijnwerpers te zetten. Klapstuk is een grote Huygenstentoonstelling in de Grote Kerk in Den Haag, waar ook originele documenten uit de bijzondere collecties van de Universiteit Leiden te zien zijn.

In Leiden werken de Universitaire Bibliotheken Leiden en Museum Boerhaave mee aan het Huygensjaar. Naast eigen tentoonstellingen organiseren zij samen een reeks van vier wetenschappelijk getinte avondlezingen over uiteenlopende uitvindingen en bevindingen van vader en zoon Huygens op het gebied van muziek, de microscoop, de telescoop en natuurkunde. De lezingen zijn gratis bij te wonen na online aanmelding.