Studiemiddag

Studiemiddag gebedenboeken in de Leidse collectie middeleeuwse handschriften

woensdag 26 april 2023
Universiteitsbibliotheek
Witte Singel 27
2311 BG Leiden
Zaal
Vossiuszaal

Universitaire Bibliotheken Leiden organiseert op woensdag 26 april 2023 een studiemiddag gewijd aan het handgeschreven gebedenboek uit de Middeleeuwen. Aanleiding is de verwerving van twee fraai gedecoreerde vijftiende-eeuwse manuscripten. Margriet Gosker en Ferenc Postma schonken de bibliotheek onlangs een Middelnederlands getijdenboek en een Latijns psalter.

In drie lezingen zullen deze handschriften vanuit verschillende invalshoeken worden bekeken en besproken: collectievorming, studie van de tekstcultuur en studie van de verluchting. Na een gesprek met de schenkers over hun beweegredenen om boeken te verzamelen én weg te geven kunnen deelnemers de aanwinsten bezichtigen, samen met andere gebedenboeken uit de Leidse collectie.

Aanmelden voor de studiemiddag kan tot 24 april via de onderstaande knop.

Inloop

15:00-15:10 Opening

Lezingen

Leidse middeleeuwse gebedenboeken: op de plank en digitaal — André Bouwman, conservator westerse handschriften, Universitaire Bibliotheken Leiden