Tentoonstelling: Koningsmoord

Kom kijken naar uiterst zeldzame pamfletten rond de ter dood veroordeling van de Engelse Koning Karel I in 1649. Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van een 17e eeuwse mediahype rond één van de schokkendste gebeurtenissen van de Gouden Eeuw.

• Opening tentoonstelling op 24 januari

De tentoonstelling Koningsmoord! De executie van Karel I als zeventiende-eeuwse mediahype is te zien in de Universiteitsbibliotheek Leiden van 25 januari tot 14 mei 2013.

De tentoonstelling is ook online beschikbaar.

Zeventiende-eeuwse mediahype

De executie van de Engelse koning Karel I in 1649 was een van de schokkendste gebeurtenissen van de Gouden Eeuw. Voor het eerst in de geschiedenis was een regerend vorst door zijn eigen parlement ter dood veroordeeld, tot grote ontsteltenis van heel Europa. In de Nederlandse media had dit nieuws een enorme impact. Honderden pamfletten, prenten, liedjes, toneelstukken en geschiedenisboeken duidden de executie en kwamen tot een unaniem oordeel: koningsmoord!

De tentoonstelling vertelt het verhaal van een zeventiende-eeuwse mediahype, en maakt inzichtelijk waarom het Engelse koningshuis zo tot de Nederlandse verbeelding sprak. Het is het verhaal van een strijd van Engelse en Schotse spindoctors, haatpredikers en diplomaten om de Nederlandse publieke opinie, van internationale propagandacampagnes. Maar bovenal is het een verhaal over de werking van de media. Bekijk de schilderijen en prenten, beluister de liedjes en lees de gedichten waarin de koning werd bewierookt en zie hoe rijk en divers politiek commentaar in de zeventiende eeuw kon zijn.

Behalve de zeldzame pamfletten, die onlangs opgenomen zijn in de Catalogus van Universitaire Bibliotheken Leiden, ziet u verrassende hedendaagse reacties op de gebeurtenis door politieke tekenaars en commentatoren: Siegfried Woldhek (Vrij Nederland, NRC), Jos Collignon (De Volkskrant), TRIK (Nieuwe Revu, Het Parool), Joep Bertrams (Het Parool) en Bert Wagendorp (De Volkskrant).

Opening tentoonstelling op 24 januari

Op 24 januari kunt u de feestelijke opening van de tentoonstelling bijwonen, met het volgende programma:

• Welkomstwoord door Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit en Directeur Universitaire Bibliotheken Leiden.

• Inleiding door Frans-Willem Korsten, hoogleraar literatuurgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit Leiden.

• Toelichting bij de tentoonstelling door Helmer Helmers, docent en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en samensteller van deze tentoonstelling.

• Muzikaal intermezzo: zeventiende-eeuwse liedjes over de koningsmoord.

• Aansluitend kunt u de tentoonstelling bezichtigen onder het genot van een drankje.

Het programma begint om 16:00 uur in de Conferentiezaal van de Universiteitsbibliotheek. U kunt zich aanmelden per e-mail (onder vermelding van: Koningsmoord) of telefonisch via het secretariaat: 071 527 2832.

Informatie voor bezoekers

Het adres van de Universiteitsbibliotheek is Witte Singel 27, 2311 BG te Leiden.

De tentoonstelling is te bezichtigen tijdens openingsuren van het gebouw. Let op: in verband met feestdagen is de bibliotheek gesloten op 31 maart, 1 en 30 april en 9 mei.

Universitaire Bibliotheken Leiden organiseert jaarlijks minstens drie tentoonstellingen waarbij ruim gebruik gemaakt wordt van de rijke Leidse collecties. Meestal zijn de tentoonstellingen samenwerkingen met onderzoekers en opleidingen aan de universiteit, regelmatig ook met andere Leidse musea en instellingen. De compacte tentoonstellingsruimte is vrij toegankelijk en bevindt zich in het entreegebied van de bibliotheek.

Laatst Gewijzigd: 24-01-2013